Hvorfor annonsere på Facebook?

Facebook er kanskje ikke like kult og hipt som det engang var, men norske medievaner lyver ikke – det har aldri vært flere aktive nordmenn på plattformen enn det er i dag.

Facebook tilbyr en potensiell rekkevidde i Norge som kun kan matches av et fåtall andre digitale annonseringskanaler. Det er i dag omtrent 3,5 millioner aktive norske brukere på Facebook, og hele 3 millioner av disse brukerne er innom plattformen hver eneste dag. Denne rekkevidden, kombinert med en velutviklet annonseringsplattform med et hav av muligheter, gjør at Facebook bør inkluderes i mediemiksen til alle norske bedrifter som er opptatte av å holde seg konkurransedyktige i årene som kommer.

annonsere på facebook

Fordelene med å annonsere på Facebook er mange:

1. Facebook har svært mange aktive brukere.

Det er med andre ord ikke lengre et spørsmål om hvorvidt du kan nå målgruppen din på Facebook, men heller snakk om hva du ønsker å kommunisere til dine potensielle kunder.

2. Annonsering gjennom Facebook gir tilgang til kraftige verktøy for målretting

Dette inkluderer målretting mot geografiske områder, alder, interesser og forbruksmønstre, samt en rekke andre tilgjengelige variabler. 

3. Facebook tilbyr mange ulike annonseformater, inkludert bilde- og videoannonser i ulike størrelser over flere plasseringer

I tillegg er det enkelt å annonsere på Instagram via Facebook dersom dette er ønskelig, uten at verken du eller din bedrift trenger en aktiv Instagram-konto. 

4. Facebook-annonser kan tilpasses en rekke ulike målsettinger

Uansett om du ønsker å styrke kjennskapen til merkevaren din, øke trafikken inn til nettstedet ditt, samle flere leads fra potensielle kunder eller øke salget i nettbutikken din, kan kampanjen tilpasses og optimaliseres slik at annonseringen får det resultatet du ønsker. 

5. Facebook er en kostnadseffektiv kanal

Korrekt målretting gjør at du kun bruker midler på å nå brukere som er relevante for din bedrift. Facebook er også en av de kanalene hvor vi potensielt klarer å skape størst verdi dersom budsjettet ditt er begrenset sammenlignet med dine konkurrenter.

 

6. Annonsering på Facebook gir konkrete og målbare resultater

Ved korrekt bruk av sporingskoder kan du kontrollere at annonseringen gir positiv avkastning i salgskampanjer, og du har full oversikt over rekkevidde og spredning ved merkevarebyggende aktiviteter. Ved hjelp av enkle analyser kan du med andre ord kontrollere at annonseringen faktisk tilfører bedriften din verdi. 

Hvem bør satse på Facebook-annonsering?

De aller fleste bedrifter, både innenfor forbruker- og bedriftsmarkedet, kan oppnå gode resultater ved å annonsere på Facebook. Det gjelder bare å bruke mulighetene i kanalen på rett måte. Facebook kan brukes både til langsiktig merkevarebygging og kortsiktige salgsfremmende kampanjer, men suksess på Facebook avhenger av samsvar mellom målsetning, annonse, kampanjeoppsett og landingsside. En helhetlig plan fra start til slutt sikrer måloppnåelse som på sikt kan føre til varige konkurransefortrinn for samtlige bedrifter på det norske markedet.

Har du flere spørsmål om Facebook-annonsering, ta kontakt så tar vi en kaffe! 

Kontakt oss!