Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

- Hvordan definerer vi søkemotoroptimalisering? Hvordan måler man suksess?

seo

Mange definerer søkemotoroptimalisering (SEO) som en prosess med mål om å rangere høyere i et søkeresultat på bestemte søkeord. Dette er på mange måter riktig, men det finnes flere nyanser her.

Søkemotoroptimalisering handler først og fremst om å trekke potensielle kunder som er på utkikk etter ditt produkt eller tjeneste inn til nettsiden din. Med dette menes at målet bør være å øke kvaliteten og kvantiteten på den organiske trafikken inn til nettstedet ditt.

 

SEO handler om søk

La oss gå gjennom det grunnleggende:

  1. Du utfører et søk i en søkemotor. For eksempel Google.
  2. Som svar på søket, får du opp en lang liste med flere linker til nettsider. Her ser du også en overskrift og en beskrivelse av nettsiden.
  3. Basert på søkeresultatet og beskrivelsen klikker du deg inn på nettsiden du tror svarer best med ditt søk.

Denne prosessen tar gjerne bare noen få sekunder, og det er her søkemotoroptimalisering kommer inn.

Bak kulissene i dette søket har søkemotoren, i dette tilfellet Google, lest det du har skrevet i søkevinduet. Google sine roboter har i løpet av få sekunder lest gjennom alle nettsider som samsvarer til søket for å finne de mest relevante sidene for å presentere det de tror svarer best til deg og ditt søk.

Google leser de tekniske elementene på nettsider som URL, linker til og fra nettstedet, tekstinnhold og bildetekst. Disse elementene hjelper robotene i søkemotoren til å forstå hvilke nettsider som passer til det aktuelle søket og påvirker hvor høyt opp ditt nettsted kommer på søkeresultatet.

Tenk kvalitet fremfor kvantitet

Det nytter lite at noen har klikket seg inn på siden din og de ikke finner det de er på utkikk etter. Enda mindre nytter det om søkeordet du har ønsket å rangere høyt på, ikke er ord folk bruker, og som ikke har noe søketrafikk. Mange bedrifter feiler i å skrive på kundens språk, og bruker ofte tekstfeltet til å skrive om seg selv med fagbegrep. Dette er også vanlig ved valg av søkeord å optimalisere på, og hindrer potensielle salg.

SEO handler altså om mer enn kun å rangere høyt på et valgt søkeord. Kvaliteten i valg av søkeord og innhold knyttet til søkeordet er mer verdifull enn antall klikk inn til siden. For det er i kvaliteten kundelojalitet, merkevarebevissthet og salget ligger.

Ordliste

SEO: forkortelse av søkemotoroptimalisering

Søkemotor: Et program/nettjeneste som leter frem nettsider og rangerer dem ut i fra hva det mener er relevant, eks. Google søk, Bing søk, Yahoo søk.

Organiske resultater: Annonser i f. eks Google eller Bing tar opp en stor del av mange sider i søkeresultatet. Organisk trafikk er den trafikken du ikke må betale for.

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

- Hvordan definerer vi søkemotoroptimalisering? Hvordan måler man suksess?

seo

Mange definerer søkemotoroptimalisering (SEO) som en prosess med mål om å rangere høyere i et søkeresultat på bestemte søkeord. Dette er på mange måter riktig, men det finnes flere nyanser her.

Søkemotoroptimalisering handler først og fremst om å trekke potensielle kunder som er på utkikk etter ditt produkt eller tjeneste inn til nettsiden din. Med dette menes at målet bør være å øke kvaliteten og kvantiteten på den organiske trafikken inn til nettstedet ditt.

 

SEO handler om søk

La oss gå gjennom det grunnleggende:

  1. Du utfører et søk i en søkemotor. For eksempel Google.
  2. Som svar på søket, får du opp en lang liste med flere linker til nettsider. Her ser du også en overskrift og en beskrivelse av nettsiden.
  3. Basert på søkeresultatet og beskrivelsen klikker du deg inn på nettsiden du tror svarer best med ditt søk.

Denne prosessen tar gjerne bare noen få sekunder, og det er her søkemotoroptimalisering kommer inn.

Bak kulissene i dette søket har søkemotoren, i dette tilfellet Google, lest det du har skrevet i søkevinduet. Google sine roboter har i løpet av få sekunder lest gjennom alle nettsider som samsvarer til søket for å finne de mest relevante sidene for å presentere det de tror svarer best til deg og ditt søk.

Google leser de tekniske elementene på nettsider som URL, linker til og fra nettstedet, tekstinnhold og bildetekst. Disse elementene hjelper robotene i søkemotoren til å forstå hvilke nettsider som passer til det aktuelle søket og påvirker hvor høyt opp ditt nettsted kommer på søkeresultatet.

Tenk kvalitet fremfor kvantitet

Det nytter lite at noen har klikket seg inn på siden din og de ikke finner det de er på utkikk etter. Enda mindre nytter det om søkeordet du har ønsket å rangere høyt på, ikke er ord folk bruker, og som ikke har noe søketrafikk. Mange bedrifter feiler i å skrive på kundens språk, og bruker ofte tekstfeltet til å skrive om seg selv med fagbegrep. Dette er også vanlig ved valg av søkeord å optimalisere på, og hindrer potensielle salg.

SEO handler altså om mer enn kun å rangere høyt på et valgt søkeord. Kvaliteten i valg av søkeord og innhold knyttet til søkeordet er mer verdifull enn antall klikk inn til siden. For det er i kvaliteten kundelojalitet, merkevarebevissthet og salget ligger.

Ordliste

SEO: forkortelse av søkemotoroptimalisering

Søkemotor: Et program/nettjeneste som leter frem nettsider og rangerer dem ut i fra hva det mener er relevant, eks. Google søk, Bing søk, Yahoo søk.

Organiske resultater: Annonser i f. eks Google eller Bing tar opp en stor del av mange sider i søkeresultatet. Organisk trafikk er den trafikken du ikke må betale for.

Få bloggvarsel