Hva er en url-bygger og hvorfor bruke den?

Det er mange markedsførere som dessverre møter på utfordringer når det kommer til analyse og resultatrapportering av kampanjer, fordi det ikke finnes spesifikt nok data som viser hvilke(n) kampanje, eller element av kampanjen som fungerte fremfor en/et annen. Om du kjenner deg igjen, er dette blogginnlegget for deg og løsningen er lettere enn du tror!

Løsningen på dette er ganske enkel, du trenger informasjon om hvilken kanal som har ført til den mest verdifulle trafikken inn på nettsiden din. Mange har integrert Google Analytics på nettsiden sin, og tror at dette er tilstrekkelig. Men Google Analytics kan ikke fortelle deg mer spesifikk informasjon enn det du velger å gi den. Du kan uten videre lese om du har fått mye trafikk fra Facebook, men du kan ikke se om den kommer fra linken på bedriftssiden din, det organiske delingen av kampanjesiden på veggen eller selve annonseringskampanjen. Løsningen er å benytte seg av en URL-bygger. 

I dette blogginnlegget forklarer vi deg hva en url-bygger er, og fordelene med å bruke den. 

Bloggen (1).jpg

UTM-parameter 

En URL-bygger legger til ulike UTM-parametere til din URL. UTM-paramtere er unike tagger som sendes til din Google Analytics konto slik at du kan identifisere den URLen som er den mest effektive

Eksempel på en standard URL: 

https://www.octi.no/blogg

Slik ser den ut etter at vi har lagd en ny link med URL-byggeren: 

https://www.octi.no/blogg?utm_source=facebook&utm_medium=organisk&utm_content=blogg&utm_campaign=uke-30

Det er fem parametere du kan legge til i en URL:

-Utm_source: dette er kampanjekilde og kan henspelle på hvilken kanal linken kommer fra. F.eks: Facebook, nyhetsbrev.

-Utm_medium: dette er markedsføringsmedium, altså cpc, banner, epost, ads, organisk

-Utm_campaign: kampanjenavn, dette er for at du skal klare å skille kampanjene fra hverandre f.eks juli 2019, produkt, markedsføringskode eller lignende. 

-Utm_term: identifiser de betalte søkeordene eller annen informasjon du ønsker

-Utm_content: bruk for å skille mellom annonser

Du bør alltid bruke source, medium og campaign – resten er valgfri. Når du har fått implementert dette med tagging, vil du kunne se detaljert informasjon om hvor trafikken din kommer fra, i stedet for generell informasjon.

67807853_487705348707333_132077885098819584_n.png

Hvordan bruke en URL-bygger?

Vi har satt opp en enkel og rask URL-bygger her: https://www.octi.no/urlbuilder som kan hjelpe deg med å bygge de URL-ene du trenger.

Nedenfor ser du hvordan vi har fylt ut byggeren for å få linken vi henviste til tidligere.

urlbuilder.jpg

Noen tips til bruk av URL-byggeren: 

-Velg deg en struktur og hold deg til den. Google Analytics er case sensitiv, det vil si at den ikke legger sammen duplikater hvor det skilles mellom store og små bokstaver. Derfor bør du bestemme deg for hvordan du skal navngi kampanjene dine og holde deg til denne. En god praksis å legge seg til er å bare skrive alt i små bokstaver. 

-Unngå bruken av / og mellomrom i taggene dine. En bedre praksis er å bruke bindestrek eller understrek. 

-Bruk UTM-koding i all aktivitet, og ikke bare i betalte kampanjer. På denne måten får du en god oversikt over effekten av alle dine aktiviteter.

Vi i Octi har laget en gratis og veldig enkel URL-bygger - den finner du her: https://www.octi.no/urlbuilder

Har du spørsmål ang. bruk av URL-bygger, ta kontakt så tar vi en prat. 

Kontakt oss!

Hva er en url-bygger og hvorfor bruke den?

Det er mange markedsførere som dessverre møter på utfordringer når det kommer til analyse og resultatrapportering av kampanjer, fordi det ikke finnes spesifikt nok data som viser hvilke(n) kampanje, eller element av kampanjen som fungerte fremfor en/et annen. Om du kjenner deg igjen, er dette blogginnlegget for deg og løsningen er lettere enn du tror!

Løsningen på dette er ganske enkel, du trenger informasjon om hvilken kanal som har ført til den mest verdifulle trafikken inn på nettsiden din. Mange har integrert Google Analytics på nettsiden sin, og tror at dette er tilstrekkelig. Men Google Analytics kan ikke fortelle deg mer spesifikk informasjon enn det du velger å gi den. Du kan uten videre lese om du har fått mye trafikk fra Facebook, men du kan ikke se om den kommer fra linken på bedriftssiden din, det organiske delingen av kampanjesiden på veggen eller selve annonseringskampanjen. Løsningen er å benytte seg av en URL-bygger. 

I dette blogginnlegget forklarer vi deg hva en url-bygger er, og fordelene med å bruke den. 

Bloggen (1).jpg

UTM-parameter 

En URL-bygger legger til ulike UTM-parametere til din URL. UTM-paramtere er unike tagger som sendes til din Google Analytics konto slik at du kan identifisere den URLen som er den mest effektive

Eksempel på en standard URL: 

https://www.octi.no/blogg

Slik ser den ut etter at vi har lagd en ny link med URL-byggeren: 

https://www.octi.no/blogg?utm_source=facebook&utm_medium=organisk&utm_content=blogg&utm_campaign=uke-30

Det er fem parametere du kan legge til i en URL:

-Utm_source: dette er kampanjekilde og kan henspelle på hvilken kanal linken kommer fra. F.eks: Facebook, nyhetsbrev.

-Utm_medium: dette er markedsføringsmedium, altså cpc, banner, epost, ads, organisk

-Utm_campaign: kampanjenavn, dette er for at du skal klare å skille kampanjene fra hverandre f.eks juli 2019, produkt, markedsføringskode eller lignende. 

-Utm_term: identifiser de betalte søkeordene eller annen informasjon du ønsker

-Utm_content: bruk for å skille mellom annonser

Du bør alltid bruke source, medium og campaign – resten er valgfri. Når du har fått implementert dette med tagging, vil du kunne se detaljert informasjon om hvor trafikken din kommer fra, i stedet for generell informasjon.

67807853_487705348707333_132077885098819584_n.png

Hvordan bruke en URL-bygger?

Vi har satt opp en enkel og rask URL-bygger her: https://www.octi.no/urlbuilder som kan hjelpe deg med å bygge de URL-ene du trenger.

Nedenfor ser du hvordan vi har fylt ut byggeren for å få linken vi henviste til tidligere.

urlbuilder.jpg

Noen tips til bruk av URL-byggeren: 

-Velg deg en struktur og hold deg til den. Google Analytics er case sensitiv, det vil si at den ikke legger sammen duplikater hvor det skilles mellom store og små bokstaver. Derfor bør du bestemme deg for hvordan du skal navngi kampanjene dine og holde deg til denne. En god praksis å legge seg til er å bare skrive alt i små bokstaver. 

-Unngå bruken av / og mellomrom i taggene dine. En bedre praksis er å bruke bindestrek eller understrek. 

-Bruk UTM-koding i all aktivitet, og ikke bare i betalte kampanjer. På denne måten får du en god oversikt over effekten av alle dine aktiviteter.

Vi i Octi har laget en gratis og veldig enkel URL-bygger - den finner du her: https://www.octi.no/urlbuilder

Har du spørsmål ang. bruk av URL-bygger, ta kontakt så tar vi en prat. 

Kontakt oss!

Få bloggvarsel