Har hashtags på Instagram en verdi? 

Noen bruker dem svært aktivt, noen knapt i det hele tatt - men har bruken av hashtags på Instagram egentlig noen verdi? I denne bloggposten gjennomgår vi hvordan bruke hashtags til å nå potensielle nye følgere, og potensielt nye kunder med innholdet ditt på Instagram. 

bloggbilder-hashtag.jpg  

Hva er en hashtag?

En hashtag er en frase, stavet uten mellomrom og har tegnet # knyttet til seg i forkant av ordet - slik som dette:  #detteerenhashtag 

Hashtags er et viktig verktøy å bruke på instagram dersom du ønsker å nå ut med innholdet ditt og bli synlig for flere enn de som allerede har oppdaget profilen og innholdet ditt (følgerne dine). Det kan være en svært effektiv og ressursbesparende måte å utvide følgerskaren din dersom du tar det i bruk og er bevisst på et par enkle kjøreregler. En enkel måte å tenke på hashtags på er å se på det som søkeord. 

Når innhold postes med hashtags gir du innholdet en mulighet til å bli oppdaget gjennom søkeordene du tillegger det. Instagram er en søkemotor for visuelt innhold, og hashtags er måten ditt innhold vil bli synlig på ved søk.  

Hva må en tenke på ved bruken av hashtags på instagram? 

  • En optimal post har opptil 30 hashtager. Disse bør være relevante og planlagt i forkant av publiseringen av innholdet (bilde/video + tekst + hashtags). 
  • En bør unngå å bruke de nøyaktig samme hashtagsene på alt innholdet som postes. Dette er fordi det gir signaler om spam, da spamprofiler benytter seg av samme hashtags på alt, derfor er variasjon og relevans til innholdet kritisk. 
  • I stories-formatet er det kun mulig å være synlig på 2 hashtags per postet element (per bilde/video) i story. Ved bruk av flere enn to hashtags per bilde/video vil ingen av dem skape synlighet og dermed ikke ha noen verdi ved søk. 
  • I stories-formatet er det mulig å sette en av hashtagsene du benytter deg av som sticker, og den andre via vanlig teksting. I praksis har det ingen betydning om du velger å gjøre det slik eller sette begge som vanlig tekst - her er det kun det visuelle som innvirker. 
  • Det er ingen praktisk betydning om hashtags skrives direkte i teksten du poster tilknyttet bilde/video eller om det legges som kommentar rett under bildet av posten. Men merk at dersom det skal postes i kommentarfeltet (mange foretrekker dette av det estetiske) må det gjøres umiddelbart etter innholdet er postet - derfor må du ha hashtagsene du skal bruke klare på forhånd. Dette er fordi instagram kobler det visuelle og teksten sammen umiddelbart, så justeringer som kommer i etterkant vil dessverre ikke nødvendigvis skape synlighet. 

IMG_4679.jpgIMG_4680.jpg

  • Hashtags i bio er ikke søkbare og har derfor ingen verdi ved søk. 
  • Emojier kan brukes som hashtags.
  • Det finnes flere hashtags som er blokkert, og det skyldes for mye spam eller upassende innhold postet til de søkeordene (ikke fra deg, men på Instagram som helhet).

Hvilke hashtags bør du benytte deg av til ditt innhold og hvordan finne flere relevante? 

Den beste verdien skapes av relevante hashtags. Nøkkelen ligger i å nå den den brukeren som aktivt er mottakelig for, eller på søken etter ditt innhold. Se derfor innholdet fra brukerperspektiv når du planlegger hvilke hashtags du skal benytte deg av. 

Det finnes store, medium og små søkeord i forhold til volumet av innhold som finnes tilknyttet hashtagene allerede. En god strategi er å sette sammen flere kombinasjoner av søkeordene dine som inneholder variasjoner av store, medium og små søkeord (lag deg feks. 4-5 ulike kombinasjoner som du har klare i et notat på telefonen), for å deretter rullere og justere med tanke på å spisse direkte til posten du skal publisere. 

Start kartleggingen av relevante hashtags for ditt innhold

  • Hva forsøker du å vise frem med innholdet ditt? 
  • Hvilke interesser eller hobbyer har den ideelle kunden din? 
  • Hvilke utfordringer har den potensielle brukeren og hvordan bidrar ditt innhold med en løsning? 
  • Finnes det steder eller eventer knyttet til innholdet eller interesser for brukeren som er relevante? 

Noter deg ned søkeord som er relevant til disse punktene for å skape et utgangspunkt for en liste som du kan utvide på flere vis: 

Forslag til hashtags

Når du har notert deg hashtags basert på punktene over kan du søke dem opp i søkefeltet på Instagram for å se forslag på lignende hashtags som kan være verdifulle for ditt innhold. Det er også her du ser størrelsen på et søkeord (noter deg gjerne dette for å lettere få en oversikt over hvilke ord som er store, medium og små til grupperinger). Vær oppmerksom på at noen søkeord er blokkerte, da vil det ikke komme opp noe tall i søket og du vet å unngå bruken av hashtaggen.

bloggbilder-maren.png   

Relaterte hashtags til din(e) utvalgt(e) hashtag(s)

Klikk deg inn på en hashtag du har valgt er relevant for ditt innhold. Der vil det komme opp en liste over relaterte hashtagger til det søkeordet du brukte. Her kan du finne inspirasjon til ord du bør ha med i din liste. 

Finn inspirasjon hos influencere eller konkurrenter

Det skader ikke å ta turen innom noen av konkurrentene dine eller influencere innenfor ditt område og se hvilke hashtagger de benytter seg av. Det betyr ikke at en skal kopiere deres fullt ut, men bruk det som inspirasjon og gi noen av dem et forsøk for å se hvilken verdi det kan ha for ditt innhold. Husk likevel alltid å spisse til innholdet. 

Instagram viser frem det innholdet de mener er mest relevant og engasjerer brukere på hashtagger. Ta derfor gjerne en ekstra kikk på de postene som ligger på forsiden for litt inspirasjon.  

Det er også mulig å følge hashtags på samme måte som du følger en profil - dette er en måte du kan sørge for å se hva relevant innhold bruker av øvrige hashtags i kombinasjon med de(n) hashtaggen(e) du følger. 

IMG_4678_follow.png

Så har bruken av hashtags på Instagram egentlig noen verdi? 

Ja, bruken av hashtags på Instagram kan hjelpe deg å få innholdet ditt synlig for å nå potensielle nye følgere, og potensielt nye kunder. Innhold som publiseres uten hashtags er nærmest umulig å finne for andre enn dine eksisterende følgere. Hashtags er nøkkelen til økt synlighet og engasjement. 

Kontakt oss!

Har hashtags på Instagram en verdi? 

Noen bruker dem svært aktivt, noen knapt i det hele tatt - men har bruken av hashtags på Instagram egentlig noen verdi? I denne bloggposten gjennomgår vi hvordan bruke hashtags til å nå potensielle nye følgere, og potensielt nye kunder med innholdet ditt på Instagram. 

bloggbilder-hashtag.jpg  

Hva er en hashtag?

En hashtag er en frase, stavet uten mellomrom og har tegnet # knyttet til seg i forkant av ordet - slik som dette:  #detteerenhashtag 

Hashtags er et viktig verktøy å bruke på instagram dersom du ønsker å nå ut med innholdet ditt og bli synlig for flere enn de som allerede har oppdaget profilen og innholdet ditt (følgerne dine). Det kan være en svært effektiv og ressursbesparende måte å utvide følgerskaren din dersom du tar det i bruk og er bevisst på et par enkle kjøreregler. En enkel måte å tenke på hashtags på er å se på det som søkeord. 

Når innhold postes med hashtags gir du innholdet en mulighet til å bli oppdaget gjennom søkeordene du tillegger det. Instagram er en søkemotor for visuelt innhold, og hashtags er måten ditt innhold vil bli synlig på ved søk.  

Hva må en tenke på ved bruken av hashtags på instagram? 

  • En optimal post har opptil 30 hashtager. Disse bør være relevante og planlagt i forkant av publiseringen av innholdet (bilde/video + tekst + hashtags). 
  • En bør unngå å bruke de nøyaktig samme hashtagsene på alt innholdet som postes. Dette er fordi det gir signaler om spam, da spamprofiler benytter seg av samme hashtags på alt, derfor er variasjon og relevans til innholdet kritisk. 
  • I stories-formatet er det kun mulig å være synlig på 2 hashtags per postet element (per bilde/video) i story. Ved bruk av flere enn to hashtags per bilde/video vil ingen av dem skape synlighet og dermed ikke ha noen verdi ved søk. 
  • I stories-formatet er det mulig å sette en av hashtagsene du benytter deg av som sticker, og den andre via vanlig teksting. I praksis har det ingen betydning om du velger å gjøre det slik eller sette begge som vanlig tekst - her er det kun det visuelle som innvirker. 
  • Det er ingen praktisk betydning om hashtags skrives direkte i teksten du poster tilknyttet bilde/video eller om det legges som kommentar rett under bildet av posten. Men merk at dersom det skal postes i kommentarfeltet (mange foretrekker dette av det estetiske) må det gjøres umiddelbart etter innholdet er postet - derfor må du ha hashtagsene du skal bruke klare på forhånd. Dette er fordi instagram kobler det visuelle og teksten sammen umiddelbart, så justeringer som kommer i etterkant vil dessverre ikke nødvendigvis skape synlighet. 

IMG_4679.jpgIMG_4680.jpg

  • Hashtags i bio er ikke søkbare og har derfor ingen verdi ved søk. 
  • Emojier kan brukes som hashtags.
  • Det finnes flere hashtags som er blokkert, og det skyldes for mye spam eller upassende innhold postet til de søkeordene (ikke fra deg, men på Instagram som helhet).

Hvilke hashtags bør du benytte deg av til ditt innhold og hvordan finne flere relevante? 

Den beste verdien skapes av relevante hashtags. Nøkkelen ligger i å nå den den brukeren som aktivt er mottakelig for, eller på søken etter ditt innhold. Se derfor innholdet fra brukerperspektiv når du planlegger hvilke hashtags du skal benytte deg av. 

Det finnes store, medium og små søkeord i forhold til volumet av innhold som finnes tilknyttet hashtagene allerede. En god strategi er å sette sammen flere kombinasjoner av søkeordene dine som inneholder variasjoner av store, medium og små søkeord (lag deg feks. 4-5 ulike kombinasjoner som du har klare i et notat på telefonen), for å deretter rullere og justere med tanke på å spisse direkte til posten du skal publisere. 

Start kartleggingen av relevante hashtags for ditt innhold

  • Hva forsøker du å vise frem med innholdet ditt? 
  • Hvilke interesser eller hobbyer har den ideelle kunden din? 
  • Hvilke utfordringer har den potensielle brukeren og hvordan bidrar ditt innhold med en løsning? 
  • Finnes det steder eller eventer knyttet til innholdet eller interesser for brukeren som er relevante? 

Noter deg ned søkeord som er relevant til disse punktene for å skape et utgangspunkt for en liste som du kan utvide på flere vis: 

Forslag til hashtags

Når du har notert deg hashtags basert på punktene over kan du søke dem opp i søkefeltet på Instagram for å se forslag på lignende hashtags som kan være verdifulle for ditt innhold. Det er også her du ser størrelsen på et søkeord (noter deg gjerne dette for å lettere få en oversikt over hvilke ord som er store, medium og små til grupperinger). Vær oppmerksom på at noen søkeord er blokkerte, da vil det ikke komme opp noe tall i søket og du vet å unngå bruken av hashtaggen.

bloggbilder-maren.png   

Relaterte hashtags til din(e) utvalgt(e) hashtag(s)

Klikk deg inn på en hashtag du har valgt er relevant for ditt innhold. Der vil det komme opp en liste over relaterte hashtagger til det søkeordet du brukte. Her kan du finne inspirasjon til ord du bør ha med i din liste. 

Finn inspirasjon hos influencere eller konkurrenter

Det skader ikke å ta turen innom noen av konkurrentene dine eller influencere innenfor ditt område og se hvilke hashtagger de benytter seg av. Det betyr ikke at en skal kopiere deres fullt ut, men bruk det som inspirasjon og gi noen av dem et forsøk for å se hvilken verdi det kan ha for ditt innhold. Husk likevel alltid å spisse til innholdet. 

Instagram viser frem det innholdet de mener er mest relevant og engasjerer brukere på hashtagger. Ta derfor gjerne en ekstra kikk på de postene som ligger på forsiden for litt inspirasjon.  

Det er også mulig å følge hashtags på samme måte som du følger en profil - dette er en måte du kan sørge for å se hva relevant innhold bruker av øvrige hashtags i kombinasjon med de(n) hashtaggen(e) du følger. 

IMG_4678_follow.png

Så har bruken av hashtags på Instagram egentlig noen verdi? 

Ja, bruken av hashtags på Instagram kan hjelpe deg å få innholdet ditt synlig for å nå potensielle nye følgere, og potensielt nye kunder. Innhold som publiseres uten hashtags er nærmest umulig å finne for andre enn dine eksisterende følgere. Hashtags er nøkkelen til økt synlighet og engasjement. 

Kontakt oss!

Få bloggvarsel