📍 Pinterest + annonser + Norden = sant 

Pinterest er en sosial plattform som har eksistert lenge, men annonseringsmulighetene har vært forbeholdt de større markedene frem til nå. I sommer ble det også mulig for det nordiske markedet å bruke plattformen for annonsering, slik vi har sett blant annet amerikanerne har kunne gjøre i lengre tid.

I denne bloggposten tar vi deg gjennom hva Pinterest er og hvilke muligheter som ligger i annonsering på denne plattformen.  

70423150_421466418500415_1993578614548856832_n.jpg

Pinterest - Hva er det og hva brukes det til? 

Pinterest er et sosialt medium som har hatt enorm vekst de siste årene. Plattformen er designet og lagt opp som et nettsamfunn hvor en deler bilder og videoer som samles på interaktive oppslagstavler. Det er den moderne versjonen av korktavlen hvor en tidligere hang opp favorittbildene for inspirasjon. Nå planlegger man fremtiden via inspirerende digitalt innhold. 

Pinterest er lagt opp slik at man “pinner” ideer (egne eller andres som du finner) til tavler på ens egen profil, hvor innholdet samles enkelt på tavlene for senere bruk (hente opp igjen inspirasjonen når den aktuelle episoden eller prosjektet det var tiltenkt til blir aktuell å være aktiv i). Tavlene du oppretter kan navngis og sorteres som du selv ønsker, men flere skaper tavler med utgangspunkt i ulike kategorier, feks. sesong (jul/påske/bursdag), oppskrifter (typ frokost/lunsj/middag), inspirasjon til serier å se, organisering av hjem, feriedestinasjoner, baderomsinspirasjon, spesifikke oppskrifter (feks. sushi, baking av raw kaker), barneromsinspirasjon, klesplagg eller quotes. Det som passer ens bruksområde og interesser. Man kan velge å ha åpne tavler, eller skjule dem slik at kun du eller de du velger å invitere kan se dem. 

Annonser på Pinterest bygges opp på samme måte som organisk innhold og bør designes med inspirasjon som tyngde, da dette er kjernen av plattformen. Gjennom å dele ideer og vise frem merkevaren på et inspirerende vis fremstår ikke annonseringen som forstyrrende, men får oppmerksomhet for å være skapt for å passe inn i strømmen av det organiske innholdet. 

Hvem bruker Pinterest? 📍

Pinterest er ofte blitt assosiert med kvinnelige brukere, og det stemmer at det fortsatt er flest kvinnelige brukere, men Pinterest melder om at flere og flere av de nye brukerne er menn, hvilket bidrar til å jevne ut fordelingen noe mer. Tall fra Ipsos Q2 2019 viser en fordeling i Norge på 68% kvinner, 32% menn. Det rapporteres om 980 000 brukerprofiler, hvorav 148k av disse er aktive daglig. 

Mesteparten av trafikken til Pinterest kommer via telefon (85%) og folk strømmer til plattformen for å bli inspirert og forsøke nye ting. 72% bruker Pinterest til å finne nye ideer til hverdagen eller hobbyer de har. 

Pinterest er plattformen mennesker kommer til for å planlegge. Planlegge, planlegge for fremtiden gjennom å lagre ideer/motiverende innhold/produkter etc. Flere av de øvrige sosiale mediene som handler i større grad om å vise frem hva vi har opplevd (Facebook & Instagram) eller å dele opplevelser i øyeblikket (Twitter, Snapchat, Instagram & Facebook). Annonser og innhold som skapes for å deles på Pinterest må skapes med dette som utgangspunkt. 

Annonser på Pinterest 

For å annonsere på Pinterest krever det en aktiv konto. Annonser bygger hovedsakelig på ditt organiske innhold (pinner), og bør ivareta fokus på å inspirere gjennom freshe farger, produkter i bruk, deling av innhold og kunnskap. En Pin inneholder bilde eller video, tekst, overskrift og en URL. Skap gjerne flere annonser for samme produkt eller landingsside. 

Annonser er tilgjengelig og synlige i Home-feeden og i søk. Annonser som settes opp basert på interesseområder fyres av i Home-feeden, samt søkeord trigger annonser i søk. En velger kampanjemål; merkevarekjennskap eller videovisninger for å bygge oppmerksomhet, trafikk eller app-installasjon for å øke interessen eller konverteringer (NB: kun mulig ved installert og verifisert tagg som har fått litt tid til å samle data). 

Pinterest_homefeed_bloggbilde.JPG

Pinterest_soek_bloggbilde.JPG

Annonsering på Pinterest er designet for å gi deg som annonsør flere muligheter når det kommer til oppsett og demografi, men er likevel per nå noe redusert i Norden sammenlignet med hva våre amerikanske venner kan velge, grunnet størrelsen på markedet og hvor ferskt det fremdeles er her. Flere muligheter er planlagt til å forhåpentligvis skulle rulle ut i de kommende kvartalene, i takt med forventet økt popularitet i bruken av plattformen og annonsevolumet i vårt marked. 

En kampanje settes opp med kampanjemål, justerer målretting i form av målgruppe (mulighet for å laste opp kundelister, fange opp publikum på nettstedet og det nåværende Pinterest-publikummet du allerede har skapt), samt velger interesser og søkeord, og justerer inn de demografiske elementene fra listen under, samt legger til kjøreperiode og budsjett. Tilslutt tillegges det grafiske. 

  • Kjønn: Kvinner, menn og uspesifisert. Pinterest samlet ikke inn data på kjønn helt i sin oppstart, derfor er de tidligere brukerne ikke definert mtp. kjønn i data - dette påvirker ved annonsering så det er anbefalt å inkludere målgruppen som ikke er definert i tillegg til det kjønnet eller begge kjønnene som du ønsker å annonsere mot. 
  • Alder: Per 24. september 2019 er dette nå mulig å velge i alle markeder. 
  • Steder/ Geografi: Annonser kan per i dag kun målrettes mot Norge som helhet og ikke regioner eller byer. Pinterest hevder at flere valgmuligheter er i loopen. For veldig lokale aktører kan dette virke skremmende, men annonser på plattformen bør likevel betraktes som en merkevarebyggende handling, og nettbutikker kan ha god nytte, samt muligheten vil etter all sannsynlighet komme rullende ut.  
  • Språk: Velg Norsk (bokmål) + Engelsk 
  • Enheter: Alle eller spesifikke (Android, nettbrett, iPhone, Web, nettleser på mobil)

Hvem skal annonsen vises for: interesser eller søkeord

Annonser kan settes opp mot interesseområder eller benytte deg av en egenkomponert søkeordliste som målretting. Annonser bør ikke kombinere begge to alternativene i en og samme annonse, da dette bidrar til at en målgruppe fort blir svært smal og ugunstig. Legg derfor to annonsesett til i en kampanje, en basert på interesseområder og en på søkeord. 

En søkeordliste bør bestå av 25 ord/fraser eller mer. Interesseområdene er basert på de alternativene en bruker får til å tillegge sin profil ved opprettelse, på hva de foretrekker å se av type innhold. Dette er viktig å huske på, da en profil og innholdet som blir tilgjengelig for den enkelte brukeren i ens profil er basert på dette, samt brukeradferden underveis (ting man søker på og pinner jevnlig). 

Anatomien av en Pin

  • En Pin inneholder bilde eller video, tekst, overskrift og en URL. 
  • En optimal Pin er formatert i 2:3 format (1000x1500 piksler) eller 1:1, og kan bestå av ett eller flere bilder (karusell) eller video. 
  • En Pin må legges til i en tavle ved publisering og det er denne som velges øverst til venstre (“digital markedsføring” i illustrasjonen). 
  • En Pin kan publiseres umiddelbart eller planlegges for senere publisering med en kalender-løsning. 
  • Unngå blasse farger eller produktbilder med helt hvit bakgrunn. 

Hvordan opprette en pin på pinterest_octi_16-9.jpg

Det er mulig å laste ned en plug-in for nettleseren for å hente bilder fra nettet (feks. egen nettside) som du ønsker å lagre som Pins fra nettet istedenfor å laste opp fra datamaskin. Husk at du må, som i alle andre sammenhenger, eie rettighetene på materiell som du benytter deg av for annonser.  

Bør din bedrift satse på Pinterest? 

Pinterest er en spennende kanal for deg som ønsker å bygge merkevare og samtidig trekke trafikk til nettsiden gjennom inspirerende innhold. Annonsering på Pinterest gir deg muligheten til å være tilstede når folk planlegger for fremtiden og aktivt er på søken etter innhold. 

Kom i gang med annonsering på Pinterest allerede nå i høst!

Ta kontakt med oss i Octi for hjelp med annonsering på denne kanalen! 

Kontakt oss!

Få bloggvarsel