Bør min bedrift satse på annonsering på Snapchat?

Med nesten 200 millioner brukere daglig på verdensbasis er Snapchat et av de mest populære sosiale medier i verden. 

Brukerskaren er ganske stor også i Norge, ifølge tall fra IPSOS har nesten 2,6 millioner nordmenn profil på Snapchat. I tillegg til en stor brukermasse er engasjementnivået enormt, i gjennomsnitt åpner og bruker vi appen over 20 ganger daglig, og nesten 45% bruker den daglig. Det betyr at det deles enorme mengder video- og bildemateriale i appen på daglig basis.

Det er også verdt å notere seg at Norge er et av få land i verden hvor flere har profil på Snapchat enn Instagram. Det er dermed ikke noe spørsmål om appen har potensiale når det kommer til brukere og brukermønster. 

bloggbilder-snapchat

Snapchat - kun en plattform for organisk innhold?

Men årsaken til at mange bruker denne plattformen er at den skiller seg fra andre sosiale medier med at innholdet ofte er naturlig og uredigert, hvor vi ufiltrert viser øyeblikk fra det virkelige liv. Med denne uredigerte og naturlige bruken i bakhodet, er det naturlig å stille seg følgende spørsmål: kan betalt annonsering fungere som en slik kanal? Vil folk la seg engasjere på samme måte? Det skal vi forsøke å svare på i dette blogginnlegget. 

Hva er annonsering på snapchat? 

Snapchat har en rekke ulike egenskaper og funksjoner som nå mange andre plattformer forsøker å kopiere, for eksempel spill, filtre og linser. Mange av disse kan utnyttes av annonsører for å øke salg og/eller merkevarebevissthet. 

Snapchat tilbyr per dags dato seks ulike annonseringsformer: 

snap ads

1. Snap Ads

Få brukerne til nettsiden, til appen, til videoen, til AR linsen eller til app store siden med kun et enkelt swipe.  

snap ads

2. Collection Ads

Vis fram produktene dine på en enkel måte samtidig som du gir snapchatterne en trykkbar og lettvint måte å se og kjøpe på.

story ads

3. Story Ads

Trekk snapchatterne inn i en serie av snaps med sponset Discover-tile som lever ved siden av populært innhold tilpasset brukernes preferanser.  

ar lenses

4. AR Lenses

Lag minneverdige, interaktive øyeblikk med AR-opplevelser som Snapchatterne kan leke med og sende til venner.

filter

5. Filters

Ta del i Snapchatternes samtaler med kreative filter som de kan legge til på sine bilder eller videoer.

commercial

6. Commercial

Fang oppmerksomheten til Snapchatterne med en seks sekunders, ikke-hoppbar video sammen med premiuminnholdet av høy kvalitet.

Burde min bedrift satse på annonsering på Snapchat?

Det korte svaret er JA. Du burde benytte deg av Snapchat som plattform i 2019, og det er mange grunner til det:

  1. Ikke nok med at plattformen brukes hyppig igjennom hele dagen av store deler av brukerne - i tillegg er brukergruppen helt unik. Mange kan ikke nås med annonsering på andre kanaler. 
  2. I tillegg er målrettingsmulighetene på plattformen svært gode, man kan målrette mot demografi, samt online og offline interesser og adferd (dog en liten svakhet når det kommer til en ikke eksisterende alderssegmentering på de over 35) 
  3. Snapchat hevder dessuten at en bruker har dobbelt så stor sannsynlighet for å kjøpe et produkt eller en tjeneste etter å ha sett en annonse på Snapchat. 
  4. Annonsene på Snapchat er også unike i form av at de ikke er omringet av støy. Annonsene dekker hele skjermen, og oppnår to ganger så mye oppmerksomhet enn på andre plattformer. 
  5. Snapchat har dessuten en unik swipe-up rate (klikkfrekvens) som er opptil 5 ganger så høy som gjennomsnittlig klikkfrekvens på andre sosiale medier. 
  6. Over 60% av annonser på Snap spilles av med lyden på, sammenlignet med annonser på Facebook hvor 85% er avspilt uten lyd. 

Hva bør du tenke på før du begynner å annonsere på snapchat? 

Forhåpentligvis har vi nå klart å overbevise deg om at det er verdt å satse på annonsering på Snapchat. For å ruste deg best mulig før oppstart har vi et par tips vi håper du vil ha med deg:

  1. Format på materiell bør være 9:16 for å gi brukeren best mulig opplevelse. 
  2. Unngå tekst øverst i venstre hjørne og i bunn av annonsen.
  3. Unngå sorte linjer øverst og nederst i annonsen da annonser ikke blir godkjent med slike linker, dvs. at videoinnholdet må dekke hel skjermen. 
  4. Tenk grundig igjennom hva du skriver i TAG-line, her har du en gylden mulighet til å kommunisere med få ord. 
  5. Om du skal kjøre filter, må du huske å tilpasse innholdet slik at det passer alle skjermstørrelser og må fungere for begge kameraer (selfie og ut i verden). 

Lykke til!

Om du ønsker å ta en prat om annonsering på Snapchat, og hva vi kan gjøre for deg - ta kontakt.

Bør min bedrift satse på annonsering på Snapchat?

Med nesten 200 millioner brukere daglig på verdensbasis er Snapchat et av de mest populære sosiale medier i verden. 

Brukerskaren er ganske stor også i Norge, ifølge tall fra IPSOS har nesten 2,6 millioner nordmenn profil på Snapchat. I tillegg til en stor brukermasse er engasjementnivået enormt, i gjennomsnitt åpner og bruker vi appen over 20 ganger daglig, og nesten 45% bruker den daglig. Det betyr at det deles enorme mengder video- og bildemateriale i appen på daglig basis.

Det er også verdt å notere seg at Norge er et av få land i verden hvor flere har profil på Snapchat enn Instagram. Det er dermed ikke noe spørsmål om appen har potensiale når det kommer til brukere og brukermønster. 

bloggbilder-snapchat

Snapchat - kun en plattform for organisk innhold?

Men årsaken til at mange bruker denne plattformen er at den skiller seg fra andre sosiale medier med at innholdet ofte er naturlig og uredigert, hvor vi ufiltrert viser øyeblikk fra det virkelige liv. Med denne uredigerte og naturlige bruken i bakhodet, er det naturlig å stille seg følgende spørsmål: kan betalt annonsering fungere som en slik kanal? Vil folk la seg engasjere på samme måte? Det skal vi forsøke å svare på i dette blogginnlegget. 

Hva er annonsering på snapchat? 

Snapchat har en rekke ulike egenskaper og funksjoner som nå mange andre plattformer forsøker å kopiere, for eksempel spill, filtre og linser. Mange av disse kan utnyttes av annonsører for å øke salg og/eller merkevarebevissthet. 

Snapchat tilbyr per dags dato seks ulike annonseringsformer: 

snap ads

1. Snap Ads

Få brukerne til nettsiden, til appen, til videoen, til AR linsen eller til app store siden med kun et enkelt swipe.  

snap ads

2. Collection Ads

Vis fram produktene dine på en enkel måte samtidig som du gir snapchatterne en trykkbar og lettvint måte å se og kjøpe på.

story ads

3. Story Ads

Trekk snapchatterne inn i en serie av snaps med sponset Discover-tile som lever ved siden av populært innhold tilpasset brukernes preferanser.  

ar lenses

4. AR Lenses

Lag minneverdige, interaktive øyeblikk med AR-opplevelser som Snapchatterne kan leke med og sende til venner.

filter

5. Filters

Ta del i Snapchatternes samtaler med kreative filter som de kan legge til på sine bilder eller videoer.

commercial

6. Commercial

Fang oppmerksomheten til Snapchatterne med en seks sekunders, ikke-hoppbar video sammen med premiuminnholdet av høy kvalitet.

Burde min bedrift satse på annonsering på Snapchat?

Det korte svaret er JA. Du burde benytte deg av Snapchat som plattform i 2019, og det er mange grunner til det:

  1. Ikke nok med at plattformen brukes hyppig igjennom hele dagen av store deler av brukerne - i tillegg er brukergruppen helt unik. Mange kan ikke nås med annonsering på andre kanaler. 
  2. I tillegg er målrettingsmulighetene på plattformen svært gode, man kan målrette mot demografi, samt online og offline interesser og adferd (dog en liten svakhet når det kommer til en ikke eksisterende alderssegmentering på de over 35) 
  3. Snapchat hevder dessuten at en bruker har dobbelt så stor sannsynlighet for å kjøpe et produkt eller en tjeneste etter å ha sett en annonse på Snapchat. 
  4. Annonsene på Snapchat er også unike i form av at de ikke er omringet av støy. Annonsene dekker hele skjermen, og oppnår to ganger så mye oppmerksomhet enn på andre plattformer. 
  5. Snapchat har dessuten en unik swipe-up rate (klikkfrekvens) som er opptil 5 ganger så høy som gjennomsnittlig klikkfrekvens på andre sosiale medier. 
  6. Over 60% av annonser på Snap spilles av med lyden på, sammenlignet med annonser på Facebook hvor 85% er avspilt uten lyd. 

Hva bør du tenke på før du begynner å annonsere på snapchat? 

Forhåpentligvis har vi nå klart å overbevise deg om at det er verdt å satse på annonsering på Snapchat. For å ruste deg best mulig før oppstart har vi et par tips vi håper du vil ha med deg:

  1. Format på materiell bør være 9:16 for å gi brukeren best mulig opplevelse. 
  2. Unngå tekst øverst i venstre hjørne og i bunn av annonsen.
  3. Unngå sorte linjer øverst og nederst i annonsen da annonser ikke blir godkjent med slike linker, dvs. at videoinnholdet må dekke hel skjermen. 
  4. Tenk grundig igjennom hva du skriver i TAG-line, her har du en gylden mulighet til å kommunisere med få ord. 
  5. Om du skal kjøre filter, må du huske å tilpasse innholdet slik at det passer alle skjermstørrelser og må fungere for begge kameraer (selfie og ut i verden). 

Lykke til!

Om du ønsker å ta en prat om annonsering på Snapchat, og hva vi kan gjøre for deg - ta kontakt.

Få bloggvarsel