Hvorfor din bedrift skal ta i bruk messenger bots!
Du har kanskje hørt ryktene - chatbots kommer til å erstatte både kundeservice, epost markedsføring, og mange mobilapper. I tillegg så sies det at de vil kutte kostnadene dine og øke inntektene dine. De siste årene har chatbots blitt en mye større del av vår hverdag ute på den store “verdensveven”, med både heldig og uheldige erfaringer.
Det har lenge vært mulig å annonsere i messenger, både gjennom sponsede innlegg som blander seg inn blant dine samtaler, eller i messenger stories, men visste du at du også kan sette opp en chatbot som kan svare kundene dine automatisk i plattformen?
Messenger - kun en plattform for private samtaler?
Det kan virke skummelt å begi seg ut i en kanal mange betegner som privat. Vi mener at her er det bare å hoppe i det. Dette er også kundene enige med oss i.
Jo enklere kommunikasjonen er med dine kunder, jo flere av dem vil du treffe. Flere og flere oppgir at de foretrekker å chatte med bedrifter heller enn å sende en epost eller ringe (Facebook Insight). Det går ofte raskere å få svar, og du kan automatisere de spørsmålene dere får ofte eller mange av. Da effektiviserer du kundeservicen din, og kundene kan få svar raskt uten at du må avbryte oppgaver du sitter med.
Det er jo ikke bare kundeservice denne plattformen kan brukes til. Vi er alle vant til epostmarkedsføring med nyhetsbrev, tips og triks og lignende. Visste du at globalt så er åpningsraten på nyhetsbrev rundt 20% (Mailmojo), mens åpningsraten for en kampanje i messenger er oppi 70 - 80%. Med andre ord så er det store potensiale for bedrifter å bruke denne plattformen til å informere, inspirere og svare opp kundene.
Hva er messenger bots
“Bot” er nok et fremmedord for mange, men enkelt forklart er det en programvare som kan automatisere oppgaver, og simulere menneskelige samtaler.
Fra en kundes perspektiv er messenger bots ofte tidsbesparende og tilgjengelig. Du slipper å åpne en app, ringe kundeservice, gjøre et søk eller lete på nettsiden. Dine kunder kan bare skrive en melding som de ville til en venn, og vente på svar.
Chatbots har vært tilgjengelig en god stund, og det finnes flere ulike versjoner. Kundeservice chatbots på nettsiden, i apper og i de ulike sosiale mediene.
Det finnes flere ulike eksempler på bots, og hvordan det brukes om vi ser til USA, men det er ikke like mange som har tatt dette i bruk i Norge. Det morsomme er at flere og flere har kommet på banen og tatt i bruk på ulike måter. Se for eksempel Vipps sin julekalender i 2019.
Her har de inngått samarbeid med sine ulike partnere og kjører tilbud og konkurranser. På denne måten kan de bygge merkebevissthet rundt sine funksjoner, og sine samarbeidspartnere, i tillegg til at de bygger en leads liste de kan benytte seg av i markedsføring senere.
Neste steg
En messenger bot kan være så mangt for deg og din bedrift, verdien du sitter igjen med kan gi deg både lister til fremtidige kampanjer, effektivisere kundeservicen din, engasjere kundene dine og mye mer.
Så hvorfor ikke ta i bruk en messenger bot i år? Ta kontakt med oss i Octi for inspirasjon og oppsett.