Hvordan komme i gang med Instagram og lykkes?

- En enkel guide på hvordan komme i gang med Instagram

Instagram er ikke bare en plattform for deling av bilder og videoer med venner og familie, det er også en utrolig effektiv kanal for e-handel markedsføring. Instagram oppdaterer stadig plattformen sin og har det siste året alene utformet en rekke verktøy for bedrifter, som inkluderer avansert statistikk, kjøpbare (shoppable) Instagramposter og nye måter å drive trafikk fra Instagram Stories. Så at dette er en plattform å satse på framover er vi overbevist om, spesielt for bedrifter som selger sine produkter eller tjenester via nett. 

Instagram er per i dag den plattformen med mest engasjerte brukere sammenlignet med andre plattformer som Facebook og Snapchat. Samtidig som Instagram-brukeren er mer engasjert, er de også som regel hyppige online shoppers /nettshoppere. En nylig studie viser til at 72 % av Instagram-brukere sier at de har foretatt et kjøp etter at de har sett et produkt eller tjeneste på Instagram, denne trenden appellerer spesielt til kategoriene klær, sminke, sko og smykker. 

bilde.png

Så hvordan skal man som bedrift komme i gang og lykkes med Instagram? Vi har satt sammen en enkel guide til hva du bør tenke igjennom før du setter i gang med Instagram for din bedrift.

1. Identifisering av mål 

Det første du må finne ut av er hva der er som ligger i suksess på Instagram for deg og din bedrift. Skal du bygge merkevarebevissthet og søke nye kunder, skal du vise fram produktene og tjenestene dine? Eller skal du øke merkelojaliteten hos dine eksisterende kunder? 

Spørsmål som er verdt å stille seg om du er usikker på dette er:

  • Hvorfor bruker du som bedrift Instagram?
  • Hvordan kan Instagram hjelpe din bedrift i å nå sine overordnede markedsføringsmål?
  • Hvor mye tid og budsjett ønsker du å investere i Instagram? Hva tilbyr Instagram som plattform som du ikke får av andre plattformer?

2. Finn målgruppen din 

Nå som du vet hvorfor din bedrift ønsker å bruke Instagram, trenger du å tenke på hvem du ønsker å nå. Om du allerede har et godt bilde på hvem kundene dine er, er det bare å ta med seg dette inn i plattformen. Har du ikke oversikt over hvem du ønsker å nå må du definere hvem som er primærmålgruppen din er, slik at du kan skape et tilpasset innhold som skaper engasjement, kommunisere på hashtags de bruker og være tilstede i grupper og samfunn de er en del av. Når du har svaret på disse spørsmålene vil du ha et godt innblikk i hvem som er/bør være målgruppen din på Instagram.

 

3. Opprett Instagramkonto/ revider den eksisterende kontoen 

Om du har funnet svarene på trinn 1 og 2 og er funnet ut at Instagram er en plattform som du ønsker å satse på, er neste trinn å opprette en Instagramkonto eventuelt revidere den eksisterende kontoen. 

a) Hvordan opprette Instagram-konto? 

Via telefon: 

  1. Last ned Instagram appen fra App Store eller Google Play store. 
  2. Når appen er lastet ned, må du åpne appen.
  3. Deretter lager du en konto ved å melde deg på med en e-post eller telefonnummer
  4. Velg brukernavn og passord. 

Via datamaskin: 

  1. Gå til instagram.com
  2. Oppgi e-postadressen din, og opprette et brukernavn og et passord

Ved opprettelse av brukernavn er det viktig å tenke på at dette skal ha en sammenheng med din bedrift og hva dere selger. Om det lar seg gjøre velg gjerne et brukernavn som er likt med bedriftens navn slik at du er lett å søke opp og finne. 

b) Ta en gjennomgang av eksisterende konto: 

Med mål og målgruppe på plass, er det viktig å ta en konstruktiv titt på din eksisterende profil og hvordan denne presterer i forhold til dette. I dag er Instagram-feeden nesten like viktig som førstesiden på nettsiden din, ettersom flere og flere bytter ut Google og benytter kanaler som Instagram når de søker etter merker. Dette  gjør profilen din til en gylden mulighet for å gjøre et godt førsteinntrykk og oppfordre folk til å trykke på "følger"-knappen.

I tillegg er det hensiktsmessig å se på følgende faktorer: 

Branding og voice 

En ny bruker skal kunne se på din Instagramkonto og øyeblikkelig få et bilde av hvem du er og hva du har å tilby. Dermed blir brukernavn og bio viktige verktøy for deg. I tillegg bør du legge til viktige hashtags, nøkkelord og link til nettsiden din. 

instagram1-utenskygge.png

Innhold og estetikk

For å få en vellykket konto med stor vekst, er du nødt til å fokusere på godt innhold og være konsekvent; altså tydelig og klar historie til dine følgere om hvem du er og hva du kan tilby dem. 

Her er alt relevant:

  • Fargevalg
  • Kunstneriske bilder
  • Varme/kalde farger
  • Tema som passer merket ditt og din stemme/historie

Det er viktig at de individuelle bildene ser bra ut ved siden av hverandre inne på siden din. Vær konsekvent, men med tilstrekkelig variasjon slik at ikke brukeren går lei. Kvalitet på bilder og video er også essensielt. 

instagram2.png

Samfunn og følgere

Det er ikke tilstrekkelig å kun poste riktige poster, det er også viktig med samhandling og hvordan du bruker profilen din.  Svarer du på kommentarer og DMs innen rimelig tid? Følger du rett kontoer? Liker du og kommenterer du bilder du er tagget i ettersom de dukker opp? Reposter du brukergenerert innhold?

instagram3.png

Hashtags 

Poster med hashtags får mer engasjement enn de uten. Dette er en metode som kan brukes for å øke antall følgere og det er anbefalt at du gjør en vurdering på om: 

  • Er hashtaggene relevante?
  • Passer de til merkevaren din og til målgruppen din?
  • Har du minimum en hashtag som er du bruker konsekvent som er din og representerer deg?

instagram4.png

4. Opprette en Instagram business profil 

Det er mange gode grunner til å opprette en Instagram Business profil, nemlig muligheten til å legge til linker i Instagram Stories, kjøpbare Instagram-poster og auto-publisering på Instagram. I tillegg har du mulighet til å legge på en rekke knapper som "Kontakt", "Meldinger", "E-post", "Nettbutikk" og "Veibeskrivelse".

Hvordan opprette en Business profil på instagram? 

1. Opprett en Facebook side for din bedrift

a. For å kunne opprette en bedriftsprofil på Instagram, trenger du en aktiv Facebook side. Det finner du instrukser for her. 

2. Sammenkoble Facebooksiden din til Instagram

a. Logg inn på instagram og trykk deg inn på din profil og trykk på innstillinger. Scroll deg ned til «Bytt til bedriftskonto» og trykk fortsett. NB: pass på at siden din er offentlig. Om siden din er privat, vil du ikke få til å opprette bedriftsprofil. 

b. Trykk på «fortsett som» for å koble til din Facebookside. Om du ikke ser Facebook siden din der, må du sørge for at du står som administrator på denne. 

3. Deretter må du legge inn kontaktinformasjon, telefonnummer osv. slik at dine kunder kan komme i kontakt med deg. 

 

5.  Publisere innhold og holde liv i kontoen

Etter å ha tatt stilling til de punktene over, er det viktig å legge en plan for publisering av innhold for å holde liv i kontoen. Ved å sette opp en plan og en påfølgende strategi for innhold vil man sikre at man holder  seg oppe i algoritmen til Instagram, samt at man sikrer kontinuitet. Det er liten vits i å opprette en konto, om man ikke har tenkt å bruke den. Og siden Instagram er den kanalen som har høyst engasjement og som driver mest salg, vil vi sterkt anbefale at alle - men spesielt de som driver med retail til å sette Instagram på sin agenda i 2019. 

Om du fortsatt er usikker på hvilket innhold du skal dele på Instagram har vi laget en inspirasjonsliste:

  • Del bedriftens verdier og holdninger. Post bilder fra arbeidsplassen. La publikumet ditt bli kjent med deg/dere og ikke bare produktet eller tjenestene dere tilbyr.
  • La de ansatte dele sitt perspektiv på vegne av bedriften eller merkevaren.
  • Del bilder av personer som bruker produktet ditt.
  • Post alltid originalbilder.
  • Vær kreativ med produktet ditt. Prøv å finne forskjellige måter produktet ditt kan fotograferes på.
  • Bedre din visuelle framstilling ved bruk video og Instagram Stories. 

Konklusjon:vær kreativ, men konsekvent! 

Ønsker du å vite mer om Instagram og hva vi kan bistå deg med? Ta kontakt , så tar vi en kaffe! 

Kontakt oss!

Hvordan komme i gang med Instagram og lykkes?

- En enkel guide på hvordan komme i gang med Instagram

Instagram er ikke bare en plattform for deling av bilder og videoer med venner og familie, det er også en utrolig effektiv kanal for e-handel markedsføring. Instagram oppdaterer stadig plattformen sin og har det siste året alene utformet en rekke verktøy for bedrifter, som inkluderer avansert statistikk, kjøpbare (shoppable) Instagramposter og nye måter å drive trafikk fra Instagram Stories. Så at dette er en plattform å satse på framover er vi overbevist om, spesielt for bedrifter som selger sine produkter eller tjenester via nett. 

Instagram er per i dag den plattformen med mest engasjerte brukere sammenlignet med andre plattformer som Facebook og Snapchat. Samtidig som Instagram-brukeren er mer engasjert, er de også som regel hyppige online shoppers /nettshoppere. En nylig studie viser til at 72 % av Instagram-brukere sier at de har foretatt et kjøp etter at de har sett et produkt eller tjeneste på Instagram, denne trenden appellerer spesielt til kategoriene klær, sminke, sko og smykker. 

bilde.png

Så hvordan skal man som bedrift komme i gang og lykkes med Instagram? Vi har satt sammen en enkel guide til hva du bør tenke igjennom før du setter i gang med Instagram for din bedrift.

1. Identifisering av mål 

Det første du må finne ut av er hva der er som ligger i suksess på Instagram for deg og din bedrift. Skal du bygge merkevarebevissthet og søke nye kunder, skal du vise fram produktene og tjenestene dine? Eller skal du øke merkelojaliteten hos dine eksisterende kunder? 

Spørsmål som er verdt å stille seg om du er usikker på dette er:

  • Hvorfor bruker du som bedrift Instagram?
  • Hvordan kan Instagram hjelpe din bedrift i å nå sine overordnede markedsføringsmål?
  • Hvor mye tid og budsjett ønsker du å investere i Instagram? Hva tilbyr Instagram som plattform som du ikke får av andre plattformer?

2. Finn målgruppen din 

Nå som du vet hvorfor din bedrift ønsker å bruke Instagram, trenger du å tenke på hvem du ønsker å nå. Om du allerede har et godt bilde på hvem kundene dine er, er det bare å ta med seg dette inn i plattformen. Har du ikke oversikt over hvem du ønsker å nå må du definere hvem som er primærmålgruppen din er, slik at du kan skape et tilpasset innhold som skaper engasjement, kommunisere på hashtags de bruker og være tilstede i grupper og samfunn de er en del av. Når du har svaret på disse spørsmålene vil du ha et godt innblikk i hvem som er/bør være målgruppen din på Instagram.

 

3. Opprett Instagramkonto/ revider den eksisterende kontoen 

Om du har funnet svarene på trinn 1 og 2 og er funnet ut at Instagram er en plattform som du ønsker å satse på, er neste trinn å opprette en Instagramkonto eventuelt revidere den eksisterende kontoen. 

a) Hvordan opprette Instagram-konto? 

Via telefon: 

  1. Last ned Instagram appen fra App Store eller Google Play store. 
  2. Når appen er lastet ned, må du åpne appen.
  3. Deretter lager du en konto ved å melde deg på med en e-post eller telefonnummer
  4. Velg brukernavn og passord. 

Via datamaskin: 

  1. Gå til instagram.com
  2. Oppgi e-postadressen din, og opprette et brukernavn og et passord

Ved opprettelse av brukernavn er det viktig å tenke på at dette skal ha en sammenheng med din bedrift og hva dere selger. Om det lar seg gjøre velg gjerne et brukernavn som er likt med bedriftens navn slik at du er lett å søke opp og finne. 

b) Ta en gjennomgang av eksisterende konto: 

Med mål og målgruppe på plass, er det viktig å ta en konstruktiv titt på din eksisterende profil og hvordan denne presterer i forhold til dette. I dag er Instagram-feeden nesten like viktig som førstesiden på nettsiden din, ettersom flere og flere bytter ut Google og benytter kanaler som Instagram når de søker etter merker. Dette  gjør profilen din til en gylden mulighet for å gjøre et godt førsteinntrykk og oppfordre folk til å trykke på "følger"-knappen.

I tillegg er det hensiktsmessig å se på følgende faktorer: 

Branding og voice 

En ny bruker skal kunne se på din Instagramkonto og øyeblikkelig få et bilde av hvem du er og hva du har å tilby. Dermed blir brukernavn og bio viktige verktøy for deg. I tillegg bør du legge til viktige hashtags, nøkkelord og link til nettsiden din. 

instagram1-utenskygge.png

Innhold og estetikk

For å få en vellykket konto med stor vekst, er du nødt til å fokusere på godt innhold og være konsekvent; altså tydelig og klar historie til dine følgere om hvem du er og hva du kan tilby dem. 

Her er alt relevant:

  • Fargevalg
  • Kunstneriske bilder
  • Varme/kalde farger
  • Tema som passer merket ditt og din stemme/historie

Det er viktig at de individuelle bildene ser bra ut ved siden av hverandre inne på siden din. Vær konsekvent, men med tilstrekkelig variasjon slik at ikke brukeren går lei. Kvalitet på bilder og video er også essensielt. 

instagram2.png

Samfunn og følgere

Det er ikke tilstrekkelig å kun poste riktige poster, det er også viktig med samhandling og hvordan du bruker profilen din.  Svarer du på kommentarer og DMs innen rimelig tid? Følger du rett kontoer? Liker du og kommenterer du bilder du er tagget i ettersom de dukker opp? Reposter du brukergenerert innhold?

instagram3.png

Hashtags 

Poster med hashtags får mer engasjement enn de uten. Dette er en metode som kan brukes for å øke antall følgere og det er anbefalt at du gjør en vurdering på om: 

  • Er hashtaggene relevante?
  • Passer de til merkevaren din og til målgruppen din?
  • Har du minimum en hashtag som er du bruker konsekvent som er din og representerer deg?

instagram4.png

4. Opprette en Instagram business profil 

Det er mange gode grunner til å opprette en Instagram Business profil, nemlig muligheten til å legge til linker i Instagram Stories, kjøpbare Instagram-poster og auto-publisering på Instagram. I tillegg har du mulighet til å legge på en rekke knapper som "Kontakt", "Meldinger", "E-post", "Nettbutikk" og "Veibeskrivelse".

Hvordan opprette en Business profil på instagram? 

1. Opprett en Facebook side for din bedrift

a. For å kunne opprette en bedriftsprofil på Instagram, trenger du en aktiv Facebook side. Det finner du instrukser for her. 

2. Sammenkoble Facebooksiden din til Instagram

a. Logg inn på instagram og trykk deg inn på din profil og trykk på innstillinger. Scroll deg ned til «Bytt til bedriftskonto» og trykk fortsett. NB: pass på at siden din er offentlig. Om siden din er privat, vil du ikke få til å opprette bedriftsprofil. 

b. Trykk på «fortsett som» for å koble til din Facebookside. Om du ikke ser Facebook siden din der, må du sørge for at du står som administrator på denne. 

3. Deretter må du legge inn kontaktinformasjon, telefonnummer osv. slik at dine kunder kan komme i kontakt med deg. 

 

5.  Publisere innhold og holde liv i kontoen

Etter å ha tatt stilling til de punktene over, er det viktig å legge en plan for publisering av innhold for å holde liv i kontoen. Ved å sette opp en plan og en påfølgende strategi for innhold vil man sikre at man holder  seg oppe i algoritmen til Instagram, samt at man sikrer kontinuitet. Det er liten vits i å opprette en konto, om man ikke har tenkt å bruke den. Og siden Instagram er den kanalen som har høyst engasjement og som driver mest salg, vil vi sterkt anbefale at alle - men spesielt de som driver med retail til å sette Instagram på sin agenda i 2019. 

Om du fortsatt er usikker på hvilket innhold du skal dele på Instagram har vi laget en inspirasjonsliste:

  • Del bedriftens verdier og holdninger. Post bilder fra arbeidsplassen. La publikumet ditt bli kjent med deg/dere og ikke bare produktet eller tjenestene dere tilbyr.
  • La de ansatte dele sitt perspektiv på vegne av bedriften eller merkevaren.
  • Del bilder av personer som bruker produktet ditt.
  • Post alltid originalbilder.
  • Vær kreativ med produktet ditt. Prøv å finne forskjellige måter produktet ditt kan fotograferes på.
  • Bedre din visuelle framstilling ved bruk video og Instagram Stories. 

Konklusjon:vær kreativ, men konsekvent! 

Ønsker du å vite mer om Instagram og hva vi kan bistå deg med? Ta kontakt , så tar vi en kaffe! 

Kontakt oss!

Få bloggvarsel