Hvilke regler må man forholde seg til når man arrangerer konkurranser på Instagram?

Konkurranser er en svært effektiv måte å fremme kjennskap til merkevaren din på Instagram og kan generere stort engsjement – trolig mer enn på noe annet sosialt nettverk. Men selv om konkurranser på Instagram er svært gunstig, finnes det et sett med regler som er svært viktig å etterleve. Mange tror kanskje at de samme reglene som gjelder for Facebook gjelder på Instagram, siden Instagram er eid av Facebook, men det stemmer ikke.

bloggbilder-insta-vinner (1).jpg

For å gjennomføre en konkurranse eller giveaway i henhold til Instagrams regler må man inkludere:

  • Tydelige instrukser på hvordan man deltar
  • Fra når og hvor lenge konkurranseperioden er
  • Hvem som kan delta, finnes det restriksjoner i alder og lokasjon?
  • Om du arrangerer konkurransen i samarbeid med en bedrift, må dette komme tydelig fram.
  • Informasjon om hvordan og når vinneren/vinnerne blir valgt, annonsert og hvordan vinneren skal kreve premien sin samt informasjon om hvordan premien overleveres, inkl. om mottakeren er ansvarlig for fraktkostnader eller henting.
  • Anerkjenne at konkurransen ikke er sponset, oppfordret eller administrert av/eller i assosiasjon med Instagram

Alt dette kan bli litt massivt å informere om i en og samme Instagram post, derfor anbefaler vi å inkludere de viktigste konkurransereglene i selve posten og heller lage en egen landingsside som det linkes til hvor deltakerne kan lese mer om konkurranseregler og de vilkårene som gjelder for deltakelse og premiering.

Ting du ikke kan gjøre:

  • Få personer til å feilaktig tagge content, eller oppfordre til ukorrekt tagging. Det vil si at man ikke kan oppmuntre personer til å tagge seg selv i bilder hvis de ikke er med på bildet.

Har du spørsmål, eller ønsker du hjelp til gjennomføring av konkurranser eller giveaways på Instagram? Ta kontakt, vi i Octi er eksperter på Instagram!

Fyll ut skjema, så kontakter vi deg