Hvilke regler må man forholde seg til når man arrangerer konkurranser på Facebook?
Konkurranser er en måte for bedrifter til å skape mer engasjement og til få flere følgere på Facebook – dette gjør at feeden til Hvermansen innimellom er full av ulike konkurranser fra aktører som gir bort små og store premier. Men ikke alle følger retningslinjene, mange uten å vite det. Derfor har vi sammenfattet hvilke regler man må forholde seg til når man arrangerer på Facebook i dette blogginnlegget.
De mest vanlige syndene, og som ikke er tillatt er:
- Å be folk om å tagge vennene sine i kommentarfeltet
- Å be folk om å dele innlegget
En mindre kjent regel er at du egentlig må opplyse om at Facebook ikke støtter, sponser eller er delaktig i konkurransen. Dette er den minst overholdte regelen – men bør inkluderes om du skal være helt i samsvar med retningslinjene.
Dessuten er det heller ikke tilstrekkelig å bare forholde seg til Facebook sine konkurranseregler, man må også forholde seg til norsk lov. For at en konkurranse skal være lovlig ifølge norsk lov må følgende være opplyst om:
- Er det aldersgrense for å delta?
- Når blir vinneren kåret?
- Er det noen ikke-nevnte betingelser for å delta?
Kort oppsummering over hva som faktisk er lov:
- Kommenter for å delta i trekningen (uten å tagge venner)
- Send privat melding til bedriftssiden for å delta
- Like innlegg/bedriftssiden for å delta
- Skrive svaret på et spørsmål
- Sende til ekstern side for påmelding
Facebook er ikke alltid like gode på å håndheve retningslinjene sine, men det betyr ikke at man ikke bør holde dem. Om man bryter disse, står man i fare for at Facebook stenger og sletter hele Facebook-siden din. I tillegg vil overholdelse gjøre at man oppfattes som en mer seriøs aktør.