Logo OCTI header
  1. Forsiden
  2. Markedsføring
  3. Programmatisk annonsering

Programmatisk annonsering

Hvis din bedrift kjører markedsføring digitalt, vil du mest sannsynlig også ha hørt om programmatisk annonsering. Programmatisk annonsering er kjøp av for eksempel bannerannonsering via auksjon i sanntid, hvor vi benytter oss av et bredt spekter med nettsider hvor vi målretter på kryss av demografi, geografi og interesser, noe som gjør at vi kan treffe den aktuelle målgruppen relativt nøyaktig.  

Programmatisk annonsering er en effektiv flate for merkevarebygging og økt kjennskap, som gir annonsøren mulighet til å treffe sine potensielle og eksisterende kunder på en kostnadseffektiv måte. Metoden er utvilsomt en utfordrer til de kostbare og tradisjonelle kanalene som eksempelvis TV, radio og print. 

Fordeler med programmatisk annonsering

  • Kjøpt i sanntid
  • Bedre målretting og mer kostnadseffektivt
  • Analyse, effektmåling og optimalisering

En av de største fordelene med programmatiske annonser er at de blir kjøpt og solgt i sanntid. Programmatisk annonsering gir deg dessuten muligheten til å effektivisere mediekjøp, forbedre målrettingen, bruke egne datasett, øke kostnadseffektiviteten, og ha full kontroll på visningsfrekvensen på tvers av nettverk og plasseringer. Man kan med andre ord nå definerte grupperinger av sine potensielle kunder med et budskap som er skreddersydd for den spesifikke gruppen. I tillegg gir den programmatiske annonseringen gode muligheter når det kommer til analyse, effektmåling og optimalisering både underveis og i etterkant av annonseringen.

 

Vi i Octi benytter Adform som plattform for gjennomføring av programmatisk annonsering og er per dags dato ett av to mediebyrå i Norge med Adform Premium Partner-status. Statusen gis på bakgrunn av Adforms eget sertifiseringsprogram, og konstaterer at vi innehar avansert kompetanse og forståelse for programmatiske kjøp og bruk av Adforms annonseringsplattform.