Bruk av Skala
For Sandefjord kommune
Har du spørsmål utover dette?
Ta kontakt med Sandefjord Kommune sin egen Skala-ekspert:
Facebook
Annonsering i Facebook gir god rekkevidde og synlighet i det geografiske nedslagsfeltet til stillingsannonsen. 82 % av den norske befolkningen har en Facebook-profil, og hele 66 % bruker kanalen aktivt minst en gang i uken (Ipsos, Sosiale Medier Tracker Q1 2023). Vi sørger for at annonsen plasseres godt synlig i nyhetsoppdateringene i Facebook, blant innleggene til brukerne. Denne kanalen fungerer svært godt som konverteringsdriver, og øker sjansen for flere søknader betraktelig. Dere velger målretting mot lokasjoner som passer for den aktuelle stillingen, enten det er spesifikke kommuner, fylker eller hele regioner for bredere dekning.
LinkedIn
LinkedIn-annonsering er en effektiv strategi for å nå profesjonelle kandidater. Over 62% av norske fagpersoner er aktive på LinkedIn (Ipsos, Sosiale Medier Tracker Q1 2023). Ved å annonsere på LinkedIn målrettes stillingsannonser basert på relevante ferdigheter og bransjeerfaring. Annonsene vises i brukernes nyhetsfeed, karrieresider og meldingsinnbokser, og oppfordrer til engasjement fra interesserte kandidater. LinkedIn fungerer også godt for å bygge omdømme for arbeidsgiveren og tiltrekke aktive samt passive jobbsøkere. Vi anbefaler LinkedIn spesielt for stillinger innen leder- eller spesialistområder hvor tilgang til kvalifiserte kandidater kan være utfordrende.
Snapchat
Snapchat gir en unik mulighet til å nå yngre målgrupper, spesielt i aldersgruppen 18-34 år, hvor plattformen har stor gjennomslagskraft. I Norge bruker rundt 1,1 millioner Snapchat daglig (Ipsos, Sosiale Medier Tracker Q1 2023). Gjennom Snapchat kan vi engasjere brukerne med visuelt slående annonser som vises mellom brukernes egne snapper eller som oppdagbare annonser i Stories. Dette gjør Snapchat ideelt for stillinger som appellerer til yngre, digitale kandidater, som f.eks. jobber innen teknologi, media eller serviceyrker.
Med Snapchat sitt engasjerende format kan vi tilpasse annonser med kreativt, visuelt innhold som vekker interesse og oppfordrer til handling på en måte som er spesielt attraktiv for yngre kandidater.
Bannerannonsering
Dette innebærer bannerannonser i ulike formater plassert på relevante nettsider i blant annet Schibsted-, Polaris-, Amedia- og Aller-nettverkene. Dette inkluderer de fleste nasjonale, regionale og lokale nettaviser. Vi sørger for bred distribusjon, slik at vi ikke bare tapetserer én lokalavis, men eksponerer annonsen for den relevante kandidaten der de faktisk befinner seg. Bannerannonseringen gir stillingsannonsene større rekkevidde og økt oppmerksomhet, og gir muligheten til å treffe relevante brukere flere ganger, noe som øker sjansen for søknader når fristen nærmer seg.
Trenger du inspirasjon til annonsetekst?
Budsjettanbefalinger
Budsjettanbefalinger tilpasset stillingsannonsering for Sandefjord kommune med utgangspunkt i en varighet på 1-2 uker og et innbyggertall på 66.000. Det er viktig å huske at dette KUN er forslag, og at dere står fritt til å justere budsjett, tidsperiode og kanalmiks etter eget ønske.
Vi tilbyr en helhetlig løsning som inkluderer produksjon av materiell, annonsering, optimalisering og rapportering. Selv om vi ikke kan garantere spesifikke visninger eller klikk på grunn av et dynamisk marked, er anbefalingene basert på vår erfaring med Skala. Dette har gitt oss verdifull innsikt i hvilke strategier som er mest effektive for å nå ut til relevante målgrupper.
Under finner dere anbefalinger til budsjettfordeling mellom de ulike kanalene. Forslagene viser hvordan kanalene kan kombineres for å oppfylle de spesifikke kravene for stillingsannonsering i Sandefjord kommune. Igjen så vil vi understreke at dette KUN er forslag og estimater, og at dere har full frihet til å justere budsjett, tidsperiode og kanalmiks etter eget ønske. I forslagene omtales Facebook og Instagram som 'Meta.' Kolonnen 'Budsjett' viser både anbefalt minstebudsjett og høyt budsjett for en annonseperiode på 1-2 uker.
Enkeltkanaler | Budsjett | Estimerte visninger | |
Meta | 3.500 - 5.000 kr | 58.000 - 83.000 | Effektiv for bred synlighet blant innbyggere i Sandefjord |
Snapchat | 2.500 - 4.000 kr | 14.000 - 23.000 | Når yngre målgrupper med rask eksponering. Passer best for korte kampanjer. |
5.000 - 7.000 kr | 12.500 - 17.500 | En mer kostbar kanal for målretting mot profesjonelle kandidater og for stillinger som krever spesialisert kompetanse. Kanalen er effektivt for å styrke omdømme og tiltrekke passive jobbsøkere som ellers kanskje ikke vurderer et jobbskifte. | |
Programmatisk | 4.000 - 6.000 kr | 61.500 - 92.000 | Når bredt gjennom flere kanaler (nettsteder, apper) med målrettet annonsering basert på demografi. |
To kanaler | Budsjett | Estimerte visninger | |
Meta & Programmatisk | 7.500 - 11.000 kr | 120.500 - 176.000 | Kombinerer synlighet i sosiale medier med bred dekning programmatisk, for å sikre høy synlighet over tid. |
Meta & Snapchat | 6.000 - 9.000 kr | 67.000 - 100.000 | Målretting på tvers av plattformer for både unge og voksne. Effektiv for stillinger som krever bred målgruppe. |
Meta & LinkedIn | 8.500 - 12.000 kr | 81.000 - 115.000 | Kombinasjon av dekning i sosiale medier og profesjonell målretting på LinkedIn for høyere kvalitetsklikk. |
Tre kanaler | Budsjett | Estimerte visninger | |
Meta, LinkedIn & Snapchat | 11.000 - 16.000 kr | 91.000 - 133.000 | Bred dekning med Snapchat for yngre målgrupper, kombinert med profesjonell synlighet på LinkedIn for stillinger med høyere krav. |
Meta, LinkedIn & Programmatisk | 12.500 - 18.000 kr | 144.000 - 207.000 | Kombinerer kraftig profesjonell målretting med bred digital synlighet via programmatisk annonsering. |
Meta, Snapchat & Programmatisk | 10.000 - 15.000 kr | 126.000 - 189.000 | Bred dekning på tvers av sosiale medier, samt programmatisk for maksimering av rekkevidde, med fokus på flere demografier. |
Alle kanaler | Budsjett | Estimerte visninger | |
Meta, LinkedIn, Snapchat & Programmatisk | 20.000 - 25.000 | 201.000 - 252.000 | Gir bredest mulig dekning med målretting på tvers av sosiale medier og programmatisk annonsering for maksimal eksponering. |
Skreddersøm
Ønsker dere å annonsere andre plasser enn nevnt over?
Det kan f.eks være TikTok, YouTube, Google, fagblader, jobbkarusell, avisannonser, plakater/skjermer etc..
Vi kan sette opp skreddersydde kampanjer som møter deres behov. Kampanjene kan målrettes mot spesifikke deler av landet, hele Norge, eller internasjonalt. Vi tilpasser budsjettet etter deres ønsker, men vil også gi en anbefaling basert på stillingen som skal utlyses.