Struktur i Google Ads

Forstå deg bedre på Google Ads ved å få en bedre oversikt over hvordan den overordnede kontostrukturen din bør være. 

bloggbilder-googleads-rosa (1).jpg

For at det skal bli enklere å forstå seg på Google Ads, skal vi i denne bloggposten se på kontostrukturen som blir brukt. Det finnes flere forskjellige måter å strukturere kontoen sin på det underliggende nivået, men i denne bloggposten skal vi gjennomgå den overordnede strukturen i Google sin annonse plattform.

Kampanjer

Det første man gjør etter å ha opprettet en konto i Google Ads er å sette opp en kampanje for produktet/tjenesten sin. Når man setter opp en kampanje velger man målet med kampanjen, hvilken kampanjetype man ønsker å bruke, samt budsjett og budgivning. Under en kampanje har man en eller flere annonsegrupper, søkeord og landingssider som er knyttet til tekstannonser.

 

Annonsegrupper

Det neste steget er å sette opp en annonsegruppe, og under denne lager man annonser som blir trigget av søkeordene som man legger under denne gruppen. Jo mer spesifikk man klarer å være i hver annonsegruppe, jo bedre er det for quality score. Man trenger ikke nødvendigvis mange søkeord, men gjerne så spesifikke søkeord som mulig. Grunnen til dette er at Google prioriterer annonser som er relevante til søket, og ved å gjøre det slik så vil du ha relevante annonser, som igjen fører til lavere kost per klikk og ofte lavere kostnad per konvertering. Du kan lese mer om Google`s quality score her. 

 

Søkeord

Når man utfører et søk i en søkemotor (eksempelvis Google) så vil søkeordene man legger under hver annonsegruppe vise en annonse som er relevant til søket. Hvis man søker etter «Billig elsykkel» og det da vises en annonse for «billig flybilletter» så vil den annonsen få svært få klikk ettersom det ikke er det brukeren ønsker å finne. Dette vil føre til en lav quality score og høye kostnad på klikk. Derfor er det viktig at søkeordene er relevante til ordene brukt i annonsen. Før man setter i gang en kampanje vil det lønne seg å ha forståelse for de forskjellige «match typene», samt gjøre en grundig analyse av søkeord på forhånd. Du kan lære mer om "match typene" på Googles egen side her. 

 

Negative søkeord

Når man har kommet i gang med annonsene sine så er det viktig å se på hvilke søk som gjør at annonsene vises. Her kan det nemlig være mye ymse, og mye kan være direkte irrelevant til din business. For eksempel søkeordet «båt» er et veldig bredt begrep og vil derfor vises om man søker på «båtferie», men også om man søker på «billig båt selges i Fredrikstad». Da dette er to helt forskjellige interesser så er det viktig å passe på at man ikke får masse klikk på irrelevante søk. Med negative søkeord kan man gjøre akkurat dette. Legger man inn for eksempel «Fredrikstad» som negativt søkeord, så vil ikke annonsen vises når et søk blir gjort der ordet «Fredrikstad»  er inkludert.

 

Annonsetekst

Hver annonse har en maksimal mengde med tekst som er lov, man kan ha 3 overskrifter og 2 beskrivende tekster. For hver annonsegruppe er det lurt å ha minimum 2-3 annonser, slik at Google kan A/B teste disse opp mot hverandre, og man kan da se enkelt hvilke som leverer de beste resultatene. Det finnes imidlertid flere regler for hvordan Google vil at en annonse skal se ut, og bryter man disse så blir ikke annonsen godkjent, og dermed ikke vist. Disse reglene kan du lese om her. 

 

Landingssider

Når noen klikker på annonsen din så blir de tatt med videre til en ny side, dette kaller man en «landingsside». Det er veldig viktig at denne siden er så relevant som mulig til det søket som brukeren har utført før de trykket på annonsen. Hvis målet med annonsen din er konverteringer så anbefales det å ha en tydelig CTA (call-to-action) på landingssiden, f.eks. kontaktskjema eller bestillingsknapp.  Det lønner seg å være strategisk med sine landingssider, da dette også er en faktor i hvor relevant Google mener du er for søket, og gjør du en god jobb så får du en lavere pris per klikk.

 

Usikker på ord og uttrykk du møter i Google Ads? Vi har tidligere laget en oversikt over ord og uttrykk for deg som ikke er så kjent med Google Ads som du kan lese her. 

Trenger du hjelp til å komme i gang med Google Ads? Ta kontakt, så tar vi en kaffeprat! 

Fyll ut skjema, så kontakter vi deg