Det du må vite om programmatisk annonsering

Begrepet programmatisk annonsering (også kjent som programmatic advertising og programmatic buying) omfatter en rekke teknologier som automatiserer kjøp, plassering og optimalisering av annonser basert på predefinerte variabler.

programmatisk annonsering

 

I takt med sterk vekst i online-annonsering, der digital markedsføring utgjør en stadig større andel av markedsbudsjettet har det oppstått et behov for mer avansert teknologi til å få optimalt utbytte av mulighetene som ligger i online-annonsering.

Hva er programmatisk annonsering?

Begrepet programmatic buying (også kjent som programmatic advertising og programmatisk annonsering) omfatter en rekke teknologier som automatiserer kjøp, plassering og optimalisering av mediainventar basert på predefinerte variabler.

Programmatiske annonser kjøpes i hovedsak med real-time bidding (RTB) og programmatic direct. Veksten er i hovedsak drevet at RTB – den auksjonsbasert fremgangsmåten for programmatic der digitale displayannonser blir kjøpt og solgt i sanntid.

I takt med at publisistene åpner for private deals forventer vi også en vekst i programmatic direct / programmatic guaranteed der man på forhånd kan kjøpe garanterte visninger.

Kjøp annonseplasser på auksjon

RTB åpner for at media inventar som bannerannonser, videoannonser, utendørs skjermer (digitale) mm. kan kjøpes gjennom et auksjonssystem som utfolder seg i millisekunder før en webside lastes av en bruker.

Real Time Bidding er i sterk vekst på reklamemarkedet akkurat nå. Selv om RTB har hatt en litt sen start i Norge sammenlignet med våre naboland og ikke minst USA, er det norske markedet nå i sterkt vekst.

  

Fordeler med programmatisk annonsering

1. Kjøpt i sanntid

Programmatiske annonser kjøpes i hovedsak med real-time bidding (RTB). RTB er en auksjonsbasert fremgangsmåte for programmatisk annonsering, der digitale annonser blir kjøpt og solgt i sanntid.

2. Bedre målretting og mer kostnadseffektivt

Programmatisk annonsering gir deg blant annet muligheten til å effektivisere mediekjøp, forbedre målrettingen, bruke egne datasett, øke kostnadseffektiviteten, og ha full kontroll på visningsfrekvensen på tvers av nettverk og plasseringer. Man kan med andre ord nå definerte grupperinger av sine potensielle kunder med et budskap som er skreddersydd for den spesifikke gruppen.

3. Stor rekkevidde

Med programmatiske kjøp kan man kjøpe plasseringer på tilnærmet alle nettsteder etter eget ønske, avgrenset av geografisk nedslagsfelt, foretrukket målgruppe og budsjett. Det gir alle annonsører, uavhengig av bedriftens størrelse, muligheten til å kjøpe gode annonseplasseringer på store nettsteder som blant annet VG, Aftenposten, Dagbladet og TV2.

4. Analyse, effektmåling og optimalisering

I løpet av en kampanje analyseres vi resultatene og identifiserer hvilke mottakere som ha den responsen man ønsker på de programmatiske annonsene. Dataen som samles inn blir evaluert og benyttet som lærdom før en ny programmatisk kampanje skal gjennomføres i fremtiden. 

Har du spørsmål om programmatisk annonsering eller ønsker at vi skal hjelpe deg med å komme i gang? Ta kontakt for en kaffe og en prat om programmatisk annonsering. 

Fyll ut skjema, så kontakter vi deg