Ikke glem å satse på disse markedstrendene

Vi tipser deg om fire områder du bør satse på i den digitale markedsføringen din for å høste de beste resultatene digitalt!

trend watch

Lurer du fortsatt litt på hva du bør fokusere på når det kommer til den digitale markedsføringen din? Det skjer stadig endringer, og de skjer raskt og det kan være vanskelig å vite hva og hvor du skal legge tiden og ressursene dine i for å høste de beste resultatene. Her har vi samlet fire av trendene vi mener du bør følge med på nå, og implementere i dine aktiviteter.  

 

1. Video er nøkkelen til innhold

Det er ingen nyhet at video allerede har tatt av. Vi konsumerer stadig mer, og det skapes bare mer og mer innhold, samtidig som flere sosiale plattformer nå implementerer video som format - video er formatet du bør levere innholdet ditt i nå!

Utviklingen og engasjementet rundt videoinnhold vil trolig ikke roe seg ned med det første, og favoriseres i større grad av blant annet Facebook selv, så dette formatet kan ikke lengre overses - men det er viktig å huske at det krever en innsats for å lykkes.

Det er ikke nok å bare lage en video for å lage en video. En video må som alt annet du kommuniserer utad ha tydelige mål for kommunikasjon. Spesielt viktig er det at du kjenner godt til målgruppen din. Du må vite hva de søker. Ser de kun korte snutter eller er de på jakt etter et større, lengre innhold? Innholdet må være i tråd med dette, i det riktig formatet og avsluttes med et tydelig, men ikke skrikende, call-to-action. Innhold i videoformat er viktig både i egne kanaler, men det det høster også gode resultater i annonsering. Det handler om å skape et engasjement! 

2. Sosiale medier stories lar deg vise mer av din personlighet

En annen trend som har skutt fart er bruken av stories-funksjonen på sosiale medier. Stories er et format som lar deg dele korte snutter (15 sekunder) eller bilder (stående format) som innhold via brukerprofilen din som ligger aktivt i 24-timer (kan også lagres til profilen din under highlights om ønskelig slik at det ligger tilgjengelig til du fjerner det selv). Instagram er godt kjent for denne bruken, men andre plattformer har allerede startet å teste ut formatet. 

Dette formatet gir deg en mulighet til å gjøre som mange allerede gjør; til å dele mer om hva som skjer bak kulissene hos deg. Dette åpner opp for en mer personlig dialog med følgerne dine gjennom små videosnutter, bilder eller for eksempel spørsmålsrunder hvor du engasjerer publikumet ditt. Det er nå mer enn 500 millioner aktive brukere av stories hver mnd, og det vil trolig bare ekspandere i et voldsomt tempo, nå er tiden for å delta. 

 

Innholdet til stories trenger ikke nødvendigvis lages med de største ressursene, men innholdet må ha et opphav i en større strategi for å få best mulig utbytte av innholdet som skapes og deles. Her ligger det store muligheter i å skape oppmerksomhet rundt annet innhold du skal kommunisere i andre kanaler - for eksempel et kommende produkt som skal lanseres eller prosessen rundt skapelsen av reklamen tilhørende som snart skal kjøres live, en kul event eller presentere hvem menneskene bak merkevaren din er på en uformell, og kreativ måte. Del av deg selv og invitert følgerne dine inn. En av årsakene til at stories får mye oppmerksomhet er nettopp fordi innholdet kun ligger aktivt i 24-timer. Det oppleves som eksklusivt å få med seg innholdet. 

 

3. Chat-funksjoner kan øke kundetilfredsheten

Det er neppe en overraskelse at de fleste av oss bruker mye tid på å chatte med hverandre i hverdagen. Vi kommuniserer via chat som den mest naturlige ting via meldinger, Facebook, LinkedIn - egentlig på kryss og tvers av de fleste plattformer, hele døgnet. Vi er opptatt av å ha rask kommunikasjon med hverandre, til en hver tid. Dette gjelder også kommunikasjonen mellom kunder og din bedrift. Du må være tilgjengelig. 

 

Nå er tiden inne for å overføre dette til nettstedet ditt ved å implementere en chat-funksjon som tillater enkel kommunikasjon mellom brukeren og din virksomhet via chat. En slik implementasjon er viktig for deg som ønsker å ha et sterkt fokus på å øke kundetilfredsheten og ytterligere bygge troverdighet rundt merkevaren din. Som forbrukere har vi et stort fokus på å finne informasjonen vi er på jakt etter raskt (og vi blir fort utålmodige og tar oss ikke tid til å lete på egenhånd). En tilgjengelig chat-funksjon på nettstedet ditt vil kunne være et slik tiltak som bidrar til tilgjengelig kommunikasjonflyt mellom partene. 

4. Større fokus på programmatisk annonsering

Programmatisk annonsering fortsetter å vokse og komme i fokus som metode for kjøp av annonseplass. Denne måten å kjøpe annonser på gir deg:

  • Muligheten til å kjøpe annonseplass i sanntid
  • Kjøpe mer kostnadseffektivt og målrettet
  • Gir deg stor rekkevidde
  • Gir deg muligheten til å analysere, optimalisere og måle effekt underveis og i etterkant.

Det spås av eMarketer at  90% av all annonsekjøp i USA vil gjennomføres som programmatisk kjøp innen 2020, og i Norge ser vi allerede at de fleste av mediehusene i Norge har åpnet opp for deals der det er mulig å kjøpe programmatiske annonser på en spesifikk nettside eller et nettverk. Mulighetene for tilpasning vil trolig bare fortsette å utvikle seg i takt med populariteten av denne kjøpsformen. 

Lurer du på hva programmatisk annonsering er? Lær mer om programmatisk annonsering i dette blogginnlegget.

 

 

Husk at en digital markedsstrategi stadig behøver et friskt overblikk for å drive frem de beste resultatene. Lurer du på hvordan du kan implementere disse aktivitetene i din virksomhet, eller trenger du hjelp til å komme i gang?  Ta kontakt for en en kaffeprat! 

Kontakt oss!