Hvilke Facebook-formater bør du satse på? 

Annonsering på Facebook er svært populært blant norske bedrifter. Vi har tidligere skrevet et blogginnlegg om hvorfor man bør satse på denne kanalen når man skal sette sammen en mediemiks.

Det finnes en rekke ulike annonseformater på Facebook, med tilhørende fordeler og ulemper - vi har derfor laget en liste over hvilke formater som finnes og hvilke du faktisk bør satse på.

Ulike Facebook-formater

Video-ikon

Video

Videoformatet er ypperlig til å tiltrekke seg folks oppmerksomhet med bevegelse og lyd, samt til vise fram produktfunksjoner.

bilde-ikon

Bilde

Bildeannonsering benyttes når man materiell av høy kvalitet hvor formålet er å få folk videre inn på nettsted eller apper.

Du kan finne de ulike formatene og kravene til bildeannonser på Facebook her.

samling

Samling

Samling er det annonseformatet hvor du best kan få fram flere varer fra produktkatalogen din i et rutenettlayout, slik at folk kan bla igjennom flere av produktene dine på ett sted. 

karusell

Karusell

Karusellformatet benyttes når du har flere bilder eller videoer som du ønsker å vise fram samtidig. Man kan ha opptil ti bilder og hvert bilde og hver video kan ha sin egen unike lenke og tekst under.

lysbildefremvisning

Lysbildefremvisning

Lysbildefremvisning er et alternativ til karusell, hvor du kan sette sammen flere bilder til en video for å få bevegelse i materiellet og samtidig få fordelene til videoannonseringen.

hurtigopplevelse

Hurtigopplevelse

Hurtigopplevelse (tidligere kanvas) gir folk muligheten til å se på engasjerende videoer og bilder, sveipe gjennom karuseller, vippe for å panorere og utforske bilder med taggede produkter, alt i én enkelt annonse.

kundeemnegenerering.png

Annonser for kundeemnegenerering

Kundeemneannonser samler inn informasjon fra folk som er interessert i bedriften din. Annonsene består av bilde, video eller karusell og i stedet for å sende de inn til nettsiden følger det med et skjema som brukeren skal fylle ut. 

tilbud

Tilbud

Tilbud er rabatter du kan dele med kundene dine på Facebook. Tilbudsannonsen består av bilde, video eller karusell. 

Innleggsengasjement

Innleggsengasjement

Sideinnlegg på Facebook kan fremmes for å få flere likerklikk, kommentarer, delinger og visninger.

Arrangementssvar

Arrangementsvar

Annonser for arrangementssvar brukes til å skape oppmerksomhet rundt arrangementet og til å inndrive flere svar

likerklikk

Likerklikk på side

Annonser for likerklikk på side brukes til å få flere folk til å like siden din.  

Hvordan velge annonseringsformat?

Før man velger hvilket annonseringsformat man går for på Facebook, må man først konkretisere hvilket mål man har med annonseringen. De annonsene som fungerer best, er de som har et klart mål – enten om å øke merkebevissthet, generere en lead eller selge et produkt. Uansett hva målsetningen for kampanjen er, bør den ha en klar CTA i tillegg er det essensielt å holde budskapet kort.  Dette med tekstmengden er spesielt viktig nå, da mengden tekst som synliggjøres før «les mer» kommer opp er kortet ned til kun 3 linjer, hvorav det tidligere har vært mulig å synliggjøre 6-7 linjer. 

Mange av annonseformatene er laget for å legge til rette for å øke oppmerksomheten i feeden, som video, samling, karusell og lysbildeframvisning. Et viktig element av dette er formatet på selve innholdet som publiseres. De formatene som er designet for å ta mer plass på skjermen (for eksempel unngå smale, horisontale filer) minker mengden støy rundt innholdet som presenteres og bidrar positivt til å kommunisere ditt budskap tydeligere. 

Hvilke formater vi mener du bør satse på?

Videoannonser på Facebook er erfaringsvis det mest effektive annonseringsformatet. Ikke bare er det en flott måte å vise fram merkevarens personlighet og til å knytte følelsesmessige relasjoner med målgruppen med et format som de foretrekker, men det er også et format som holder godt på Facebook-brukerens oppmerksomhet. I gjennomsnitt ser folk 5x så lenge på en video som en statisk annonse. Disse brukerne er også lett å treffe, øker rekkevidden din, øker engasjementet og booster konvertering i større grad enn noen annen annonseringsform. I tillegg til dette fortsetter Facebook å favorisere dette formatet ved å ha en video-first tilnærming på plattformen sin (det samme gjelder for Instagram) – i dette ligger at algoritmen gir videoannonser større, bedre og mer prioritert plass i feeden. 

Men for at video skal generere gode resultater er det svært viktig at det videomateriellet som utvikles er tilpasset plattformen det brukes på. Mange scroller Facebook uten lyd, noe som gjør det ekstremt viktig at kommunikasjonsmeldingen tydeliggjøres uavhengig av om mottakeren bruker lyd eller ikke. Dette kan gjøres ved å f.eks tekste deler av eller hele videoen til et viktig virkemiddel. Videomateriellet bør også tilpasses de ulike plasseringene som finnes i plattformen, det vil si at man vil trenge ulike videoformater til ulike plasseringer som stories, feed etc. Sist, men ikke minst, selv om videoformatet er det formatet som holder lengst på oppmerksomheten til brukeren, er dette kun snakk om sekunder – så det viktigste: kom til poenget asap! En videoannonse på sosiale medier kan ikke bygges opp som en tradisjonell tv-reklame, her er vi nødt til å fange oppmerksomheten til brukeren iløpet av de 3 første sekundene - og også gjerne få presentert hovedbudskapet. Dette krever en litt annerledes produksjon enn man er vant til, men til gjengjeld vil dette gi gode resultater.  

Hvilke Facebook-formater bør du satse på? 

Annonsering på Facebook er svært populært blant norske bedrifter. Vi har tidligere skrevet et blogginnlegg om hvorfor man bør satse på denne kanalen når man skal sette sammen en mediemiks.

Det finnes en rekke ulike annonseformater på Facebook, med tilhørende fordeler og ulemper - vi har derfor laget en liste over hvilke formater som finnes og hvilke du faktisk bør satse på.

Ulike Facebook-formater

Video-ikon

Video

Videoformatet er ypperlig til å tiltrekke seg folks oppmerksomhet med bevegelse og lyd, samt til vise fram produktfunksjoner.

bilde-ikon

Bilde

Bildeannonsering benyttes når man materiell av høy kvalitet hvor formålet er å få folk videre inn på nettsted eller apper.

Du kan finne de ulike formatene og kravene til bildeannonser på Facebook her.

samling

Samling

Samling er det annonseformatet hvor du best kan få fram flere varer fra produktkatalogen din i et rutenettlayout, slik at folk kan bla igjennom flere av produktene dine på ett sted. 

karusell

Karusell

Karusellformatet benyttes når du har flere bilder eller videoer som du ønsker å vise fram samtidig. Man kan ha opptil ti bilder og hvert bilde og hver video kan ha sin egen unike lenke og tekst under.

lysbildefremvisning

Lysbildefremvisning

Lysbildefremvisning er et alternativ til karusell, hvor du kan sette sammen flere bilder til en video for å få bevegelse i materiellet og samtidig få fordelene til videoannonseringen.

hurtigopplevelse

Hurtigopplevelse

Hurtigopplevelse (tidligere kanvas) gir folk muligheten til å se på engasjerende videoer og bilder, sveipe gjennom karuseller, vippe for å panorere og utforske bilder med taggede produkter, alt i én enkelt annonse.

kundeemnegenerering.png

Annonser for kundeemnegenerering

Kundeemneannonser samler inn informasjon fra folk som er interessert i bedriften din. Annonsene består av bilde, video eller karusell og i stedet for å sende de inn til nettsiden følger det med et skjema som brukeren skal fylle ut. 

tilbud

Tilbud

Tilbud er rabatter du kan dele med kundene dine på Facebook. Tilbudsannonsen består av bilde, video eller karusell. 

Innleggsengasjement

Innleggsengasjement

Sideinnlegg på Facebook kan fremmes for å få flere likerklikk, kommentarer, delinger og visninger.

Arrangementssvar

Arrangementsvar

Annonser for arrangementssvar brukes til å skape oppmerksomhet rundt arrangementet og til å inndrive flere svar

likerklikk

Likerklikk på side

Annonser for likerklikk på side brukes til å få flere folk til å like siden din.  

Hvordan velge annonseringsformat?

Før man velger hvilket annonseringsformat man går for på Facebook, må man først konkretisere hvilket mål man har med annonseringen. De annonsene som fungerer best, er de som har et klart mål – enten om å øke merkebevissthet, generere en lead eller selge et produkt. Uansett hva målsetningen for kampanjen er, bør den ha en klar CTA i tillegg er det essensielt å holde budskapet kort.  Dette med tekstmengden er spesielt viktig nå, da mengden tekst som synliggjøres før «les mer» kommer opp er kortet ned til kun 3 linjer, hvorav det tidligere har vært mulig å synliggjøre 6-7 linjer. 

Mange av annonseformatene er laget for å legge til rette for å øke oppmerksomheten i feeden, som video, samling, karusell og lysbildeframvisning. Et viktig element av dette er formatet på selve innholdet som publiseres. De formatene som er designet for å ta mer plass på skjermen (for eksempel unngå smale, horisontale filer) minker mengden støy rundt innholdet som presenteres og bidrar positivt til å kommunisere ditt budskap tydeligere. 

Hvilke formater vi mener du bør satse på?

Videoannonser på Facebook er erfaringsvis det mest effektive annonseringsformatet. Ikke bare er det en flott måte å vise fram merkevarens personlighet og til å knytte følelsesmessige relasjoner med målgruppen med et format som de foretrekker, men det er også et format som holder godt på Facebook-brukerens oppmerksomhet. I gjennomsnitt ser folk 5x så lenge på en video som en statisk annonse. Disse brukerne er også lett å treffe, øker rekkevidden din, øker engasjementet og booster konvertering i større grad enn noen annen annonseringsform. I tillegg til dette fortsetter Facebook å favorisere dette formatet ved å ha en video-first tilnærming på plattformen sin (det samme gjelder for Instagram) – i dette ligger at algoritmen gir videoannonser større, bedre og mer prioritert plass i feeden. 

Men for at video skal generere gode resultater er det svært viktig at det videomateriellet som utvikles er tilpasset plattformen det brukes på. Mange scroller Facebook uten lyd, noe som gjør det ekstremt viktig at kommunikasjonsmeldingen tydeliggjøres uavhengig av om mottakeren bruker lyd eller ikke. Dette kan gjøres ved å f.eks tekste deler av eller hele videoen til et viktig virkemiddel. Videomateriellet bør også tilpasses de ulike plasseringene som finnes i plattformen, det vil si at man vil trenge ulike videoformater til ulike plasseringer som stories, feed etc. Sist, men ikke minst, selv om videoformatet er det formatet som holder lengst på oppmerksomheten til brukeren, er dette kun snakk om sekunder – så det viktigste: kom til poenget asap! En videoannonse på sosiale medier kan ikke bygges opp som en tradisjonell tv-reklame, her er vi nødt til å fange oppmerksomheten til brukeren iløpet av de 3 første sekundene - og også gjerne få presentert hovedbudskapet. Dette krever en litt annerledes produksjon enn man er vant til, men til gjengjeld vil dette gi gode resultater.  

Få bloggvarsel