Bruk Facebook til din fordel for din bedrift! 

Facebook er en kanal som byr på en mange muligheter dersom kanalen brukes riktig, og aktivt. Det er fortsatt en av verdens mest brukte sosiale medier og her kommer en liten påminnelse til deg som har en eksisterende bedriftsprofil på Facebook, men som kanskje har latt den støve ned litt den siste tiden om hva du bør tenke på for å få suksess videre i denne kanalen! 

Har du ikke bedriftsprofil? 

Dersom du ikke allerede har en bedriftsprofil, er dette det mest fundamentale elementet å få på plass. En slik profil er muligheten til å fortelle verden grunnlaget for bedriftens eksistens, hva den produserer og leverer. Man kan også oppgi viktig informasjon som åpningstider og kontaktinfo. I tillegg bør man også legge til store, appellerende bilder relatert til bedriften for å gi brukeren en god visuell opplevelse.

facebook-verdi-for-din-bedrift.jpg

1. Gjør tilstedeværelsen din mer levende med ulike formater 

Vi deler tekst, bilder, lenker og video i store mengder på sosiale medier. Hver enkelt av oss får en egen “feed” tilpasset det vi viser interesse for og engasjerer oss i på Facebook, og vi konsumerer enorme mengder innhold på kryss og tvers av både plasseringer og formater. 

Facebook selv melder om at stories formatet allerede har startet å ta av (mange bruker dette aktivt bla. på Instagram), og det er forventet å vokse videre i et raskt tempo også på Facebook. Dette formatet lar deg dele innhold som ligger ute i kun 24 timer og skaper en eksklusivitet til innholdet, for følgerne må være “på” for å få det med seg i tide. 

Å publisere innhold i ulike formater og plasseringer er en effektiv måte å mikse opp en lekenhet med annet innhold som kanskje er mer fagtyngdet som deles. For eksempel kan publisering av artikler og nyheter passe seg godt som innhold på profilen din (nyhetsfeed), kombinert med innhold i stories som viser mer “bak fasaden” og prosesser - dette kan spille mer lekent på menneskene bak organisasjonen.  

2. Hva med innhold? 

You are what you share.” ― Charles W. Leadbeater

Det innholdet som folk flest i lettest engasjerer seg i er det som byr på inspirasjon, morsomheter og nyttige tips og triks som passer til ens hverdag. Det kan lønne seg å prøve seg frem for å finne ut hva dine eksisterende og potensielle kunder liker og deler med andre.

Innleggene trenger ikke nødvendigvis å pushe salg, det kan være helt andre hendelser i bedriftens hverdag som opptar og engasjerer kundene langt mer enn selve produktet eller tjenesten som leveres. Disse kan godt kommuniseres på en uhøytidelig og folkelig måte. På grunnlag av disse mulighetene er Facebook en strålende kanal for merkevarebygging og langsiktig lønnsomhet.

En ser at selskaper som kommuniserer at de er fremoverlente og tenker større enn seg selv, gjennom feks engasjement for miljø eller lokalområder tiltrekker seg positiv oppmerksomhet og får deretter også engasjement. 

3. Video er fortsatt det som driver mest engasjement og trafikk 

Video fikk for en god tid tilbake en skikkelig vekst og det stemmer fortsatt at det er innhold i videoformat som driver mest engasjement og trafikk på Facebook. Video presterer bedre enn alle andre typer innhold og har en gode 59% mer engasjement i snitt enn feks bilde, kun tekst eller lenker (også lenker og bilder i kombinasjoner). Video bør være tekstet slik at de som er på Facebook uten lyd også får med seg kjernen av innholdet, og lydbildet bør løfte innholdet slik at de som ser på med lyd får en utmerket helhetsopplevelse. 

4. Signaliser tydelig hensikten med innholdet ditt! 

Å fortelle publikummet ditt hva du ønsker at de skal gjøre eventuelt videre med innholdet ditt er viktig. Det å legge til tydelige call-to-action budskap bidrar til å dra verdien fra selve publiseringen på Facebook (og Instagram) videre til bla. nettsiden. Den handlingen du ønsker at folk skal gjøre videre må kommuniseres tydelig - enten om det er å klikke seg videre inn til nettsiden for å lese en hel artikkel eller se siste oppdatering på et produkt på en produktside. 

Noen ganger er det ikke relevant å drive trafikken videre fra innholdet du har publisert, men i de tilfellene en ønsker å bruke Facebook til å dra trafikk videre må dette kommuniseres tydelig. 

5. Annonsering på Facebook

Med annonsering på Facebook og dens nettverk (Instagram, messenger og audience network) kan du nå ut til en rekke nye mennesker som kan ha interesse eller nytte av din tjeneste eller ditt produkt.  

En kan nå brukere basert på ulike kriterier som geografi, demografi eller livsstil. Segmenteringen er enkel på grunnlag av informasjonen brukerne oppgir om seg selv. Man velger målgrupper ut fra lokasjon, kjønn, alder, utdanning, yrker, titler, interesser, hobbyer, kjøpsatferd og mange flere kriterier. Ofte er bred annonsering det mest effektive, da kostnaden ofte gjenspeiler hvor mange elementer en legger til i segmenteringen - men det er ikke alltid fasitsvaret. 

6. Det viktige er å ha avklart hva ønsker du å oppnå?

Annonsene bør utarbeides og formes etter hvilken målsetting man har med markedsføringen. Det bør foreligge en tydelig strategi bak atferden og aktivitetene som gjennomføres. Spør deg selv om er det en merkevarebyggende aktivitet? eller ønskes økt salg på et bestemt produkt, eller en tjeneste?

Les mer om hvilke formater du bør satse på i vårt blogginnlegg her

7. Ikke la Facebook støve ned - vær aktiv 

Å opprettholde aktiviteten din på Facebook er viktig for å oppnå suksess og vekst. En viktig faktor å huske på er at en kan bygge publikum basert på dem som allerede liker og følger innholdet ditt for annonsering - og finne lignende mennesker. Det lønner seg å bygge nettverket videre på Facebook. 

Å engasjere seg med eget innhold og kommunikasjon med dem som reagerer på innholdet deres er viktig merkevarebyggende aktivitet. Her har dere muligheten til å styrke og bygge videre relasjoner. 

Bruk Facebook til din fordel for din bedrift! 

Vær tilstede på Facebook og gjør det med innsats! Vi mener alle burde benytte seg av denne kanalen da den gir raust med rom for lekenhet, og deling av relevant innhold til din(e) målgruppe(r). Å kombinere organisk og betalt innhold kan bidra til å nå ut bredt og bygge et samfunn i kanalen som du kan dra god nytte av! 

Har du spørsmål ang. Facebook for din virksomhet, ta kontakt så tar vi en prat. 

Fyll ut skjema, så kontakter vi deg