Logo OCTI header

Burde min bedrift satse på messenger bots?

Utvilsomt - om så det bare er for å svare kundene på spørsmål de måtte ha om din bedrift, dine tjenester, eller produktet du selger. Sjekk gjerne ut innlegget vårt om messenger bots og hva det er her

Jo enklere det er for kunden å få svar på sine spørsmål fra deg jo større sannsynlighet er det for at de konvertere hos deg også (CampaignUS). Det er i tillegg viktig at du som bedrift tenker på relevansen budskapet du har lyst til å fremme i messenger har for kundene. Er det et materiell som er tilpasset kanalen, eller burde det sendes i en annen kanal? 

I følge Facebook sendes det over 20 milliarder meldinger mellom kunder og bedrifter, så hvorfor ikke ta del i denne utvekslingen.

Eksempelbot frisør

Hva bør du tenke på før du setter opp en messenger bot

Så, hvorfor skal din bedrift ta i bruk messenger bots? Vi er alle godt kjent med epostmarkedsføring og hvordan det fungerer, messenger bots er ganske likt, men resultatene du får er ganske interessante. Der tradisjonell epostmarkedsføring gjerne har en åpningsrate på rundt 18% i Norge, ifølge Superoffice, kan du doble og til og med tredoble denne med en messenger bot. Det som er viktig å tenke på er relevansen for kunden, målet med kampanjen, og hvordan kunden skal jobbe seg gjennom kampanjen din. 

Bruksområdene til en messenger bots er mange, men de viktigste for bedrifter i Norge er nok:

  1. Bygge publikum
  2. Bygge kjennskap
  3. Selge produkter
  4. Hjelpe kunder (kundeservice) 

Vi har alle ulike erfaringer med chatbots, på godt og vondt, så det er viktig at om du skal sette opp en messenger bot for din bedrift å tenke igjennom hvordan kunden får mest ut av din bedrift og ditt budskap.

Sett dine egne forventninger

Det er ikke til å stikke under en stol at en chatbot ikke kan gjøre alt, det er derfor viktig å sette egne forventninger når du setter opp messenger boten din første gang. Ha kun et mål med første kampanjen, og skaler heller denne.

Sett kundenes forventninger

Det er også viktig at du setter dine kunders forventning til messenger boten. Den kan ikke hjelpe med alt, og det er viktig at du kommuniserer dette. En messenger bot kan for mange være irriterende, og da er det viktig å ha kommunisert hva boten kan hjelpe kundene dine med. Det gjør du enkelt i presentasjonen av boten. Som for eksempel dette eksempelet.

Eksempel bot

Kom til poenget

Erfaringen fra chatbot byggere er at de fleste kundene faller av om det er mer enn 5 klikk til det faktiske kjøpet. Så husk på relevansen for kunden din hele veien.  

Ikke vær redd for å tilpasse

Kjenn din kunde. Husk at du ikke vil kunne treffe alle uansett hvilket budskap du ønsker å nå ut med. Så tilpass boten din til din målgruppe og personas.

Verktøy for å bygge Facebook Messenger bots. 

Per nå kan du ikke sette opp en messenger bot i Facebook (med mindre du vil kode hele boten selv), men du må ta i bruk egne programmer. Det finnes både gratis versjoner og betalte, men når du skal starte med en messenger bot så trenger du bare gratisversjonen, men husk å sjekke at programmet du velger er skalerbart. 

ManyChat 

ManyChat er den minst skremmende løsningen som finnes på markedet. Her får du gratis kurs til hvordan du skal bruke plattformen, enkle templates som du kan begynne med, og mye mer. 

ChatFuel 

Er den største plattformen for Facebook messenger bots i verden. Med firmaer som Coca Cola, LEGO, Adidas og mange flere på listen kan man skjønne at de per nå er verdensledende. Her kan både utviklere og noviser glede seg da plattformen har enkle og intuitive startguider, mens man kan også bygge boten fra bunnen av. 

Minuset med denne plattformen, er at mange av de kule funksjonene finnes kun for PRO og Premium brukere. 

Mobile Monkey

Mobile Monkey tilbyr i likhet med ChatFuel også en gratisversjon av plattformen, et godt utgangspunkt når du starter opp med messenger bots første gangen. Med kule funksjoner som Q&A triggers, Live Chat takeover, ulike templates for messenger bots, og muligheter for å tilpasse. Mobile Monkey er primært satt opp for ikke-tekniske brukere så her er det ingen koding.

I tillegg finnes det flere verktøy hvor du kan bygge din chatbot fra bunnen av, i tillegg til integrert i din egen CRM løsning. Ta gjerne kontakt med din leverandør for å høre hva de tilbyr.

Neste steg

Lyst til å sette opp din egen messenger bot? Alle verktøyene ligger for dine føtter, det er bare å hoppe i det.

Del gjerne med oss hvordan det går, og ønsker du hjelp eller inspirasjon ta kontakt med oss i Octi.

Burde min bedrift satse på messenger bots?

Utvilsomt - om så det bare er for å svare kundene på spørsmål de måtte ha om din bedrift, dine tjenester, eller produktet du selger. Sjekk gjerne ut innlegget vårt om messenger bots og hva det er her

Jo enklere det er for kunden å få svar på sine spørsmål fra deg jo større sannsynlighet er det for at de konvertere hos deg også (CampaignUS). Det er i tillegg viktig at du som bedrift tenker på relevansen budskapet du har lyst til å fremme i messenger har for kundene. Er det et materiell som er tilpasset kanalen, eller burde det sendes i en annen kanal? 

I følge Facebook sendes det over 20 milliarder meldinger mellom kunder og bedrifter, så hvorfor ikke ta del i denne utvekslingen.

Eksempelbot frisør

Hva bør du tenke på før du setter opp en messenger bot

Så, hvorfor skal din bedrift ta i bruk messenger bots? Vi er alle godt kjent med epostmarkedsføring og hvordan det fungerer, messenger bots er ganske likt, men resultatene du får er ganske interessante. Der tradisjonell epostmarkedsføring gjerne har en åpningsrate på rundt 18% i Norge, ifølge Superoffice, kan du doble og til og med tredoble denne med en messenger bot. Det som er viktig å tenke på er relevansen for kunden, målet med kampanjen, og hvordan kunden skal jobbe seg gjennom kampanjen din. 

Bruksområdene til en messenger bots er mange, men de viktigste for bedrifter i Norge er nok:

  1. Bygge publikum
  2. Bygge kjennskap
  3. Selge produkter
  4. Hjelpe kunder (kundeservice) 

Vi har alle ulike erfaringer med chatbots, på godt og vondt, så det er viktig at om du skal sette opp en messenger bot for din bedrift å tenke igjennom hvordan kunden får mest ut av din bedrift og ditt budskap.

Sett dine egne forventninger

Det er ikke til å stikke under en stol at en chatbot ikke kan gjøre alt, det er derfor viktig å sette egne forventninger når du setter opp messenger boten din første gang. Ha kun et mål med første kampanjen, og skaler heller denne.

Sett kundenes forventninger

Det er også viktig at du setter dine kunders forventning til messenger boten. Den kan ikke hjelpe med alt, og det er viktig at du kommuniserer dette. En messenger bot kan for mange være irriterende, og da er det viktig å ha kommunisert hva boten kan hjelpe kundene dine med. Det gjør du enkelt i presentasjonen av boten. Som for eksempel dette eksempelet.

Eksempel bot

Kom til poenget

Erfaringen fra chatbot byggere er at de fleste kundene faller av om det er mer enn 5 klikk til det faktiske kjøpet. Så husk på relevansen for kunden din hele veien.  

Ikke vær redd for å tilpasse

Kjenn din kunde. Husk at du ikke vil kunne treffe alle uansett hvilket budskap du ønsker å nå ut med. Så tilpass boten din til din målgruppe og personas.

Verktøy for å bygge Facebook Messenger bots. 

Per nå kan du ikke sette opp en messenger bot i Facebook (med mindre du vil kode hele boten selv), men du må ta i bruk egne programmer. Det finnes både gratis versjoner og betalte, men når du skal starte med en messenger bot så trenger du bare gratisversjonen, men husk å sjekke at programmet du velger er skalerbart. 

ManyChat 

ManyChat er den minst skremmende løsningen som finnes på markedet. Her får du gratis kurs til hvordan du skal bruke plattformen, enkle templates som du kan begynne med, og mye mer. 

ChatFuel 

Er den største plattformen for Facebook messenger bots i verden. Med firmaer som Coca Cola, LEGO, Adidas og mange flere på listen kan man skjønne at de per nå er verdensledende. Her kan både utviklere og noviser glede seg da plattformen har enkle og intuitive startguider, mens man kan også bygge boten fra bunnen av. 

Minuset med denne plattformen, er at mange av de kule funksjonene finnes kun for PRO og Premium brukere. 

Mobile Monkey

Mobile Monkey tilbyr i likhet med ChatFuel også en gratisversjon av plattformen, et godt utgangspunkt når du starter opp med messenger bots første gangen. Med kule funksjoner som Q&A triggers, Live Chat takeover, ulike templates for messenger bots, og muligheter for å tilpasse. Mobile Monkey er primært satt opp for ikke-tekniske brukere så her er det ingen koding.

I tillegg finnes det flere verktøy hvor du kan bygge din chatbot fra bunnen av, i tillegg til integrert i din egen CRM løsning. Ta gjerne kontakt med din leverandør for å høre hva de tilbyr.

Neste steg

Lyst til å sette opp din egen messenger bot? Alle verktøyene ligger for dine føtter, det er bare å hoppe i det.

Del gjerne med oss hvordan det går, og ønsker du hjelp eller inspirasjon ta kontakt med oss i Octi.

Få bloggvarsel