Hvorfor prioritere programmatisk annonsering?

Hvis du eller din bedrift kjører markedsføring digitalt, vil du mest sannsynlig også ha hørt om programmatisk annonsering. Og hvis du fram til nå har vært litt usikker på hva dette faktisk dreier seg om, har du kommet til riktig plass. Dette blogginnlegget handler nemlig om hva programmatisk er og hvorfor vi mener dette er helt nødvendig del av markedsmiksen.

Hva er programmatisk annonsering?

Programmatisk annonsering kjøp av for eksempel bannerannonsering via auksjon i sanntid, hvor vi benytter oss av et bredt spekter med nettsider koblet opp mot målretting. Vi målretter på kryss av demografi, geografi og interesser, noe som gjør at vi kan treffe den aktuelle målgruppen relativt nøyaktig. På denne måten konsentrerer vi oss om å nå de riktige brukerne, framfor valg av plassering. Dette betyr at det kun er målgruppen din som vil bli eksponert for din annonse - slik sparer du også penger på å ikke vise annonsen din til brukere som ikke er interessert i dine produkter eller tjenester.

Om du ønsker en litt mer utdypende forklaring på hva programmatisk annonsering er har vi tidigere skrevet et mer detaljert blogginnlegg: Det du må vite om programmatic annonsering

Når bør man benytte seg av programmatisk annonsering?

Programmatisk annonsering er i første omgang en kanal som brukes for merkevarebyggende kampanjer og for å bygge kjennskap. Vi er ikke i tvil om at dette kommer til å bli en viktigere og viktigere kanal i markedsmiksen i et marked hvor det er vanskeligere og vanskeligere for merkevarer å etablere seg i en jungel av muligheter. For å bli valgt må man befinne seg i målgruppens top of mind.

Har du spørsmål om programmatisk annonsering, eller ønsker du hjelp med å komme i gang? Ta kontakt så tar vi en kaffe og en prat om programmatisk annonsering! 

programmatisk

Hvorfor er programmatisk annonsering viktig?

Rett og slett på grunn av rekkevidde og effektivitet. Med programmatisk annonsering øker du altså sjansen for at du treffer ønsket målgruppe med markedsføringen din. Før programmatisk annonsering ble digital bannerannonsering kjøpt og solgt av mennesker, dette er både dyrt og upålitelig prosess uten mulighet for målretting. Teknologien bak programmatisk annonsering gjør kjøpsprosessen mer effektiv, og dermed også billigere slik at du og din bedrift får igjen mer for annonsemidlene deres.

Er programmatisk annonsering «framtiden for annonsekjøp»?

Trolig! Det er vanskelig å si noe om hvor stor andel av digital bannerannonsering som pr i dag kjøres igjennom programmatisk, men det er definitivt høy og den er på vei oppover. Internasjonale byråer kjøper i større og større grad kun bannerannonsering programmatisk, og mange store merkevarer starter in-house avdelinger for å selv kunne håndtere deres økende andel av programmatisk annonsering. Pr i dag er det kun digitale annonser som kan kjøpes programmatisk, men etter hvert vil nok de tradisjonelle mediene komme etter og man vil kunne kjøpe for eksempel TV, radio, og utendørsreklame på samme måte.

Hva trenger du å vite før du starter med programmatisk annonsering?

Selv om programmatisk annonsering avhenger av algoritmer og maskiner, trenger den også den menneskelige faktoren. Det finnes en rekke ulike plattformer, som tilbyr både full- og halvstyrte tjenester. For dette trenger du faglærte personer til å planlegge, kontrollere og optimalisere din programmatiske annonsering.

En utfordring med programmatisk annonsering er at man ved å stole blindt på algoritmene, kan oppleve til at annonsene dine dukker opp på steder du ikke ønsker å assosieres med. Derfor er det viktig at man får bistand av noen med kjennskap til programmatisk annonsering og som benytter seg av svartelister som kontinuerlig oppdateres og overvåkes.

I tillegg vil hvilke sider annonsene dine vises på, være med på å påvirke kvaliteten på kampanjen. Kontinuerlig overvåking og optimalisering av kampanjene er en av fordelene til programmatisk annonsering vs. Direkte kjøp. Hvor vi stadig kan gjennomføre endringer med tanke på visninger, målgruppe, budsjett, plasseringer etc. Denne muligheten har man ikke på direkte kjøp.  

Har du spørsmål eller ønsker å snakke mer om programmatisk annonsering - ta kontakt! 

Kontakt oss!

Hvorfor prioritere programmatisk annonsering?

Hvis du eller din bedrift kjører markedsføring digitalt, vil du mest sannsynlig også ha hørt om programmatisk annonsering. Og hvis du fram til nå har vært litt usikker på hva dette faktisk dreier seg om, har du kommet til riktig plass. Dette blogginnlegget handler nemlig om hva programmatisk er og hvorfor vi mener dette er helt nødvendig del av markedsmiksen.

Hva er programmatisk annonsering?

Programmatisk annonsering kjøp av for eksempel bannerannonsering via auksjon i sanntid, hvor vi benytter oss av et bredt spekter med nettsider koblet opp mot målretting. Vi målretter på kryss av demografi, geografi og interesser, noe som gjør at vi kan treffe den aktuelle målgruppen relativt nøyaktig. På denne måten konsentrerer vi oss om å nå de riktige brukerne, framfor valg av plassering. Dette betyr at det kun er målgruppen din som vil bli eksponert for din annonse - slik sparer du også penger på å ikke vise annonsen din til brukere som ikke er interessert i dine produkter eller tjenester.

Om du ønsker en litt mer utdypende forklaring på hva programmatisk annonsering er har vi tidigere skrevet et mer detaljert blogginnlegg: Det du må vite om programmatic annonsering

Når bør man benytte seg av programmatisk annonsering?

Programmatisk annonsering er i første omgang en kanal som brukes for merkevarebyggende kampanjer og for å bygge kjennskap. Vi er ikke i tvil om at dette kommer til å bli en viktigere og viktigere kanal i markedsmiksen i et marked hvor det er vanskeligere og vanskeligere for merkevarer å etablere seg i en jungel av muligheter. For å bli valgt må man befinne seg i målgruppens top of mind.

Har du spørsmål om programmatisk annonsering, eller ønsker du hjelp med å komme i gang? Ta kontakt så tar vi en kaffe og en prat om programmatisk annonsering! 

programmatisk

Hvorfor er programmatisk annonsering viktig?

Rett og slett på grunn av rekkevidde og effektivitet. Med programmatisk annonsering øker du altså sjansen for at du treffer ønsket målgruppe med markedsføringen din. Før programmatisk annonsering ble digital bannerannonsering kjøpt og solgt av mennesker, dette er både dyrt og upålitelig prosess uten mulighet for målretting. Teknologien bak programmatisk annonsering gjør kjøpsprosessen mer effektiv, og dermed også billigere slik at du og din bedrift får igjen mer for annonsemidlene deres.

Er programmatisk annonsering «framtiden for annonsekjøp»?

Trolig! Det er vanskelig å si noe om hvor stor andel av digital bannerannonsering som pr i dag kjøres igjennom programmatisk, men det er definitivt høy og den er på vei oppover. Internasjonale byråer kjøper i større og større grad kun bannerannonsering programmatisk, og mange store merkevarer starter in-house avdelinger for å selv kunne håndtere deres økende andel av programmatisk annonsering. Pr i dag er det kun digitale annonser som kan kjøpes programmatisk, men etter hvert vil nok de tradisjonelle mediene komme etter og man vil kunne kjøpe for eksempel TV, radio, og utendørsreklame på samme måte.

Hva trenger du å vite før du starter med programmatisk annonsering?

Selv om programmatisk annonsering avhenger av algoritmer og maskiner, trenger den også den menneskelige faktoren. Det finnes en rekke ulike plattformer, som tilbyr både full- og halvstyrte tjenester. For dette trenger du faglærte personer til å planlegge, kontrollere og optimalisere din programmatiske annonsering.

En utfordring med programmatisk annonsering er at man ved å stole blindt på algoritmene, kan oppleve til at annonsene dine dukker opp på steder du ikke ønsker å assosieres med. Derfor er det viktig at man får bistand av noen med kjennskap til programmatisk annonsering og som benytter seg av svartelister som kontinuerlig oppdateres og overvåkes.

I tillegg vil hvilke sider annonsene dine vises på, være med på å påvirke kvaliteten på kampanjen. Kontinuerlig overvåking og optimalisering av kampanjene er en av fordelene til programmatisk annonsering vs. Direkte kjøp. Hvor vi stadig kan gjennomføre endringer med tanke på visninger, målgruppe, budsjett, plasseringer etc. Denne muligheten har man ikke på direkte kjøp.  

Har du spørsmål eller ønsker å snakke mer om programmatisk annonsering - ta kontakt! 

Kontakt oss!

Få bloggvarsel