Big Bite

-  Helhetlig tilnærming i digital markedsføring og merkevarebygging

Helhetlig tilnærming i digital markedsføring og merkevarebygging

Big Bite er et norsk franchisekonsept innen hurtigmat. Kjeden selger ferske sandwicher, wraps og salat. Merkevaren Big Bite omfatter i dag 74 utsalgssteder over hele Norge, og avdelingene deres ligger på kjøpesentre og i andre naturlige knutepunkter. Big Bite konkurrerer mot andre aktører innen hurtigmat og fastfood, dog med ønske om å framstå som et ferskere og sunnere alternativ for folk i farta.

Kunde: Big Bite

Bransje: Restaurant

Vår leveranse:

  • Digital markedsføring
  • Strategi og rådgivning
  • Design

Ta kontakt

big bite alle annonser

Merkevarens utfordringer 

Big Bite sto overfor store utfordringer - besøkstall på kjøpesentre rundt om i Norge var på vei ned, og kommunikasjonen virket å være lite effektiv når det kom til å få de gjenstående besøkende i målgruppen deres (overordnet 13-30 år) til å velge Big Bite framfor andre alternativer.  

I midten av 2018 kjørte Big Bite i regi Octi deres første digitale kampanje hvor et såkalt «brand lift»-studie ble implementert. Resultatene fra studiet viste at målgruppen responderte såpass negativt på annonsene deres at de fikk mindre lyst til å spise hos Big Bite sammenlignet med å ikke se annonser i det hele tatt.

Merkevarens målgruppe

Overordnet ønsker Big Bite å nå sultne folk i farten. Deres hovedmålgruppe er mennesker mellom 13 og 30 år i områdene rundt serveringsstedene deres. 

Målgruppen kjennetegnes som digital innfødte, og de er kjente for å være skeptiske til tradisjonelt innhold og budskap fra merkevarer. Målgruppen 13 - 30 år påvirkes voldsomt av de rundt seg, både gjennom sosiale medier, men også venner og familie. Status driver også målgruppen i stor grad, noe som gjør det viktig å bygge opp posisjonen til Big Bite som det foretrukne merket i jaget på sosial aksept blant sine venner. Spesielt Generasjon Z delen av denne målgruppen påvirkes voldsomt av de rundt seg, som lever gjennom telefonen. Dermed blir det viktig å velge en kanalmiks som bygger opp under hvordan aldersgruppen ønsker å innta informasjon, og prosessere denne. 

Markedsstrategi og løsning 

Medieplanen til Big Bite er i all hovedsak vektlagt digitale kanaler, med ekstra fokus på sosiale medier. Mesteparten av aktiviteter og budsjettet er plassert på Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube, hvor merkevarebyggende aktiviteter gjennom samarbeid med influensere, meningsfull dialog og konkurranser/giveaways er vektlagt. I tillegg for å bygge opp under den digitale tilstedeværelsen jobber Big Bite med ulike sponsorater, og tilstedeværelse i fysiske arenaer som Norway Cup etc. Her har vi i Octi bidratt med rådgivning av budskap, og spredning av organisk innhold. 

En sentral komponent i vår digitale strategi for Big Bite er bruk av såkalte brand lift-studier, hvor eksperimentelt forskningsdesign benyttes for å måle hvordan markedsføring påvirker bla. merkevarekjennskap, merkevareassosiasjoner og kjøpsintensjoner i en eksponert gruppe sammenlignet med en kontrollgruppe. Ved hjelp av denne typen effektmåling rådet vi Big Bite til å gjøre justeringer i alt fra uttrykk og fokus på budsjettfordeling og kanalvalg slik at de ble oppfattet så aktuelle, og så relevante som mulig i målgruppene de ønsker å nå. Med andre ord: å la meningene, følelsene og brukeradferden til kundene styre markedsføringen heller enn å fokusere på hvor, og hvordan de selv mente de burde bli oppfattet. 

Resultater av kampanjen 

Med en helhetlig tilnærming til den digitale markedsføringen, har vi økt merkevareposisjonen og kjennskapen til Big Bite i 2019. Ser vi på resultatet for året totalt sett har kjeden hatt en økning på 45,99% i besøkende på nettsiden, og hele 80,82% økning i brukere av lojalitetsprogrammet. Den digitale markedsføringen har resultert i 64.824.055 annonsevisninger i 2019. Gjennom de ulike undersøkelsene gjort i 2019 har de overordnet målingene vist en statistisk signifikant økning i merkevarekjennskap, annonsegjenkallelse, merkevareassosiasjoner mot ønsket kategorigruppe samt intensjon om kjøp i befolkningen gjennom året. 

Med bakgrunn i resultatene fra den digitale markedsføringen, sammen med undersøkelser, strategisk rådgivning og medieplassering leverte Big Bite svært gode forretningsmessige resultater i 2019: 7 nyetableringer av spisesteder, 12 oppussinger av eksisterende lokasjoner og omsetningsvekst på 4% - i en periode hvor netthandelen fortsatte å vokse og en stor andel av kjøpesentrene opplevde nedgang i fottrafikk. Resultatene har vært såpass gode, og tilstedeværelsen såpass tydelig at Big Bite, som én av tre aktører, ble nominerte til «Årets kjede 2019»-prisen i regi av Nordic Council of Shopping Centers. 

Kort fortalt:

45,99% økning besøkende på nettsiden

80,82% økning i brukere av lojalitetsprogram

4% omsetningsvekst